موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران – خیابان خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین

شماره تماس: 242 888 22 021
شماره تلگرام: 16 69 779 0912

ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

انتخاب بازیگر

شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۵۷ ب.ظ

انتخاب بازیگر در فیلم

کلورمن مینویسد به دانش جویان توصیه کرده : فیلمنامه خوب که انتخاب کنید ، بازیگران خوب که انتخاب کنید کارگردان خوبی خواهید بود . او خاطر نشان میکند که در هر مضحکه ای حقیقتی وجود دارد . میلوش فورمن اغلب متذکر شده که انتخاب بازیگر هشتاد درصد از کار کارگردان که باشد ، فوق العاده مهم است . چه گونه به آن بپردازیم؟
از کازان پرسیدم چه گونه بازی گر انتخاب می کند ، جواب داد : چند روزی آن ها را به مونتاک می برم . هر چند در کنار اقیانوس خانه ای ساحلی داشت ، ولی فهمیدم که منظور او از مونتاک یعنی هر جا که او و یک بازیگر راحت کنند و کازان بفهمد آن بازی گر انتخاب درستی برای آن نقش هست یا نه . کازان عقیده داشت شخصیت ها حتما در گوشه ای از درون همه ی بازی گران ، جز تعداد معدودی ، هستند . داستانی برایم تعریف کرد از زمانی که برای شرق بهشت(۱۹۵۵) انتخاب بازیگر میکرده .
استودیو قصد داشت بازی گر جوانی به نام جیمز دین را تحمل کند ، اما کازان را جذب نکرد . روزی کازان از استودیو که بیرون آمد ، دین را بیرون استودیو دید روی موتور سیکلت نشسته . دین از کازان پرسید می آید با او دوری بزند . کازان با این که از موتور سیکلت می ترسید ، قبول کرد . کازان ، این کارگردان کارکشته ، از این فرصت ، این “مونتاک”استفاده نمود و مغز دین را به کار گرفت . کمی بعد که جلوی استودیو ترمز کردند ، کازان می دانست بازیگر مناسب را پیدا کرده است . او صحبت را به پرس و جو از ارتباط دین با پدرش کشاند و متوجه شد که به ارتباط کسی که باید در فیلم تصویر شود بسیار شبیه است .

انتخاب بازیگر

زمانی به میلوش فورمن متذکر شدم که فلان بازیگر در آخرین فیلم او بازی فوق العاده ای داشته . فورمن به سویم برگشت و زیر لب گفت : فلانی (بازیگر)،همان فلانی (شخصیت)است . هر دو کارگردان در انتخاب بازیگر کارهای درخشانی داشته اند ، ولی خودمان را گول نزنیم . از نظر کار با بازیگر ، کار آن ها به این جا ختم نمی شود ، کار شما هم همین طور .

اوصاف شخصیت

یکی از اولین جاهایی که خط و ربط یابی ما نتیجه می دهد در روند انتخاب بازیگر است . بدون این کندوکاو اولیه سرگشته خواهیم شد . با این که فیلم ها در زمان حال بازگو می شوند ، شخصیت ها از گذشته می آیند . شخصیت همان گذشته است . گذشته یعنی هر آن چیزی که شخصیت های شما را ساخته : خانواده ، پیشینه ی اجتماعی / اقتصادی ، و از این دست . سر نخ های شخصیت در فیلم نامه مستتر اند ، آن ها را باید کشف کنید تا بتوانید با بازی گران هوش مندانه کار کنید .
کازان از من خواست در انتخاب بازیگر برای یک فیلم در یونان به او کمک کنم _ فیلمی که رگز ساخته نشد _ اما این کار بزای من بسیار آموزنده بود . او و من در اتاق هتل او در آتن می نشستیم و فیلمنامه را مرور می کردیم . حداقل پنجاه شخصیت مهم داشت . برداشت های خود را از اینکه چی و کی به دردمان می خورد با هم در میان گذاشتیم . روش ثابتی برای این کار وجود ندارد . می توانید با یک تیپ فیزیکی یا یک تاریخچه ی روانشناختی شروع کنید _ یعنی با چیزی که شیرازه ی آن شخصیت را می سازد . فرقی ندارد . اما به محض اینکه کارگردان به چیزی فکر می کند یا آن را با دیگری درمیان می گذارد ، یک ایده سر بر می زند_یعنی هسته ی مرکزی آن چیزی که بازیگر ایفاگر آن نقش باید داشته باشد .

 

مطالب بیشتر:   اصول کارگردانی      فیلمنامه      ساخت فیلم

انتخاب بازیگر

بنابراین شگرد انتخاب بازیگر این است

آیا بازیگر مورد نظر هسته ی اصلی آن شخصیت را مجسم می کند ؟ دست کم ، باید بتواند با آن شخصیت نسبتی پیدا کند یا هسته ی اصلی آن شخصیت را درک کند . در بسیاری مواقع ، اگر بازیگر بسیار خوبی باشد ، همین از کافی هم کافی تر است . شرایط بدنی ساده است ، اما نباید اسیر تجسم اولیه خویش بمانیم ، مگر اینکه آن ویژگی از نکات مهم...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> انتخاب بازیگران در فیلم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی