موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران – خیابان خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین

شماره تماس: 242 888 22 021
شماره تلگرام: 16 69 779 0912

ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

آموزش عکاسی بخش اول

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۱:۳۸ ب.ظ

آموزش عکاسی بخش اول

هیستوگرام ( Histogram )

یکی از امکانات بسیار مهم و پر کاربرد در عکاسی دیجیتال که به جرات می توان به عنوان یکی از گام های بسزا در زمینه نورسنجی و تحلیل بصری نور و رنگ در عکس از آن یاد کرد ، هیستوگرام ها هستند .
هیستوگرام ها در تمامی مراحل عکاسی ، از ثبت عکس گرفته تا ویرایش و چاپ می توانند عکاسان و ادیتور ها را یاری کنند . به لحاظ اهمیت آن ، امروزه تقریبا تمام دوربین های دیجیتال ، دارای قابلیت نمایش هیستوگرام هستند و کاربران نرم افزار های حرفه ای ویرایش ، ارایه و چاپ عکس به طور گسترده ای از هیستوگرام ها بهره می برند .
هیستوگرام ها نمودار هایی هستند که توزیع تون های (تون:میزان تیرگی و روشنی یا رنگ) ثبت شده در تصویر را نشان می دهند . این نمودار ها از یک طرف به تیره ترین تون و از یک طرف به روشن ترین تون ختم می شوند . طبیعی است که در تصاویر رنگی ، هیستوگرام ها نماینده تون های رنگی و در تصاویر سیاه و سفید ، نماینده تون های خاکستری هستند .

آموزش عکاسی بخش اول

آموزش عکاسی

هیستوگرام ها نمودار هایی هستند که از دو محور عمود بر هم تشکیل شده اند . محور افقی نمایشگر مقادیر تون ها از تیره ترین تون تا روشن ترین تون است و محور عمودی نمایشگر تعداد پیکسل هاست . ارتفاع نمودار در هر نقطه از محور افقی یا همان مقدار روشنایی و رنگ ، نماینده تعداد پیکسل هایی است که حاوی آن تون رنگی یا خاکستری هستند . یعنی هرچه ارتفاع نمودار در نقطه ای بیشتر باشد ، تعداد بیشتری از پیکسل ها با آن تون خاص در تصویر وجود دارد و هرچه ارتفاع نمودار در بخشی کمتر باشد ، نمایشگر تعداد کمتری از پیکسل های حاوی تون های آن بخش است . واضح است که اگر تون های خاصی ثبت نشده باشند ، نمودار تصویر در آن نقاط خاص ، ارتفاعی برابر صفر دارد . لذا ، نموداری با تراکم خیلی کم و ارتفاع صفر در بعضی از بخش ها ، بیانگر این است که بسیاری از جزِییات در عکس ثبت نشده است .

به طور کلی ، شاید بتوان هیستوگرام ها را به سه دسته اصلی هیستوگرام روشنایی ، هیستوگرام تک رنگ و برآیند رنگی مانند تقسیم کرد که در برخی از مواقع بسیار مشابه هم بوده و در RCB مواردی تفاوت های فاحشی نسبت به هم دارند و شناخت هر یک از این سه نوع در تحلیل نور و رنگ در تصویر می تواند بسیار موثر باشد .

 

 

هیستوگرام های روشنایی

در این نوع از هیستوگرام ها ، میزان روشنایی هر پیکسل که با چشم انسان دریافت می شود ، مبنا قرار می گیرد . این نمودار ها معمولا در سمت چپ ، نماینده بخش های تیره بوده و با عدد صفر که نشانگر سیاه مطلق ( عدم وجود روشنایی ) آغاز می شوند . پیکسل هایی که حاوی این مقدار هستند فاقد روشنایی بوده و سیاه هستند . هر چه در نمودار ، از چپ به راست حرکت کنیم ، مقادیر روشنایی بالاتر می رود .
اغلب در نمایش هیستوگرام ، از سیستم ۸ بیتی استفاده می شود که حاوی ۲۵۶ تون است . در چنین حالتی اگر عدد صفر سیاه مطلق باشد ، در انتهای سمت راست این نمودار ، عدد ۲۵۵ نشانگر سفید مطلق ( حداکثر روشنایی ) است که مجموعا ۲۵۶ تون مختلف را شامل می شوند .
همانطور که اشاره شد ، معمولا هیستوگرام ها در سمت چپ نمایانگر تیرگی ها ، در میانه نمایشگر پیکسل ها با تون های میانه و در سمت راست نمایانگر بخش های روشن هستند . به ندرت این نمودار ها به صورت برعکس هم مورد استفاده قرار قرار می گیرند . هر چه ارتفاع و تمرکز نمودار در بخشی از نمودار بیشتر باشد ، تعداد بیشتری از پیکسل ها با آن تون های خاص در تصویر وجود دارند .

آموزش عکاسی بخش اول

آموزش عکاسی

توجه به این نکته بسیار ضروری است که هیستوگرام از چپ به راست ، نماینده مکانی تصویر از چپ به راست نیست بلکه در سمت چپ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/آموزش-عکاسی-بخش-اول/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی