موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران – خیابان خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین

شماره تماس: 242 888 22 021
شماره تلگرام: 16 69 779 0912

ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

آموزش عکاسی بخش دوم

چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۰۲ ب.ظ

آموزش عکاسی بخش دوم

مدیریت و توصیف رنگ

مدیریت رنگ 

تنظیم و مدیریت رنگ یکی از دغدغه های بسیار مهم عکاسان ، خصوصا در عرصه دیجیتال بوده است و همواره مشکلات و پیچیدگی هایی را برای آن ها ایجاد کرده است. علیرغم پیشرفت های بسیار در زمینه دیجیتال ، هنوز هم مدیریت رنگ امری پیچیده و دشوار است .
در مدیریت رنگ ، عکاسان سعی می کنند در مراحل پردازش و ارائه ، روی رنگ های یک عکس کنترل داشته و آن ها را به صورت صحیح و بهینه ارائه کنند . در گذشته ای نچندان دور ، مدیریت رنگ در عکاسی دیجیتال با محدودیت های بسیاری مواجه بود و گاه ، نتایج قابل قبولی نیز به همراه نداشته است .
عکاس بر روی رنگ ها ، کنترل بسیار کمی داشت و در نتیجه در زمان چاپ تا حد زیادی غیر قابل پیش بینی بود . اما خوشبختانه امروزه مدیریت رنگ پیشرفت بسیاری داشته است و تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده . البته این به آن معنا نیست که مدیریت رنگ فرایندی ساده است .
برای مدیریت رنگ که امری ضروری در عکاسی است ، لازم است ابتدا با مراحل و مفاهیم مرتبط با آن آشنا شویم که در ادامه به بهترین آن ها می پردازیم .
بر خلاف عکاسی آنالوگ ، در عکاسی دیجیتال رنگ ها با کد های کامپیوتری تعریف می شوند . یعنی مقادیر رنگی در فایل عکس ثبت شده و نمایشگر یا چاپگر بر اساس این مقادیر رنگی ، عکس را نمایش می دهد یا چاپ می کند .
حال مشکل اینجاست که مانند انسان ها که تحلیل و تصور ذهنی متفاوتی از رنگ ها دارند ، ابزار و دستگاه های دیجیتال نیز بر اساس آنچه توسط سازندگان شان برای آنها تعیین شده ، تحلیل و تفسیر ویژه خود را دارند .
مثلا با موضوع یکسان و شرایط یکسان ، ممکن است مقدار رنگ قرمزی که توسط دوربین ها با اسکنر های مختلف ثبت یا پردازش شده متفاوت باشد . همچنین نمایش رنگ های یک تصویر یکسان در نمایشگر های متفاوت با تنظیمات متفاوت نیز فرق می کند .
مثلا در یک مانیتور ممکن است بعضی از رنگ ها با غلظت بیشتر یا تیرگی و روشنی بیشتری ارائه شوند و همان تصویر در جایگاه های متفاوت نیز نتایج رنگی متفاوتی ایجاد خواهد کرد . البته شرایط نوری و رنگی محیط نیز در دید انسان تأثیر می گذارد و باعث می شوند چشم انسان در شرایط نوری و محیطی گوناگون ، رنگ هایی متفاوت از یک تصویر یکسان ارائه دهد .

آموزش عکاسی بخش دوم

در این صورت عکاس نمی تواند به رنگ هایی که می بیند اطمینان کند ، چرا که ممکن است نتیجه چاپ شده یا نمایش داده شده در نمایشگر دیگر ، نسبت به آنچه عکاس دیده و یا بر اساس آن تنظیمات لازم را انجام داده است و با واقعیت کاملا متفاوت باشد .
طبیعی است با توجه به نقش اساسی رنگ در یک عکس ، نداشتن تصور صحیح از رنگ ها چه دشواری ها و پیچیدگی هایی را برای دست اندرکاران به همراه خواهد داشت .
آموزش عکاسی بخش دوم

آموزش عکاسی بخش دوم

برای جلوگیری از این عدم هماهنگی و ارائه تصویری واحد ، در مراحل گوناگون عکاسی ، مدیریت رنگ با دو هدف عمده معرفی می شود .

( ۱ ) ارائه مقادیر و کد های گنگ ( آر جی بی ) به صورت رنگ های قابل درک ، متناسب با چشم انسان که در معنای کلمه ظاهر رنگ گفته می شود . این کار با اختصاص دادن یک پروفایل به هر عکس انجام می شود . می توان بطور خلاصه گفت که پروفایل ها مقادیر مبهم و خاکستری یک دستگاه را ، با یک سری سیستم های عددی که متناسب با ویژگی های چشم انسان هستند ، هماهنگ می کند .
( ۲ ) هدف دوم مدیریت رنگ ، این است که رنگ ها در تمام مختلف عکاسی ، از زمان ثبت با دوربین تا پردازش ، ویرایش و ارائه با نمایشگر و چاپگر با هم هماهنگی داشته باشند .
طبیعتا تا ظاهر رنگ ها در ابتدا مشخص نشده باشند ، نمی توان در مراحل مختلف ظاهر رنگی همسان داشت .
در زمان عکاسی آنالوگ مدیریت رنگ ساده تر بود زیرا فیلم به عنوان مرجعی برای ظاهر رنگ مورد نظر وجود داشت اما در ثبت عکس دیجیتال ، مدیریت رنگ از همان ابتدا ضروری است تا عکس در وهله اول قابل رویت شود .
شاید بتوان گفت مدیریت رنگ در اولین مرحله با مانیتور یا نمایشگر آغاز می شود . مانیتور باید با دقت و با توجه به شرایط ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/آموزش-عکاسی-بخش-دوم/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی