موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران – خیابان خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین

شماره تماس: 242 888 22 021
شماره تلگرام: 16 69 779 0912

ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

انواع ژانر فیلم ها

دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۳۱ ب.ظ

انواع ژانر فیلم ها

بیش تر کسانی که به دیدن فیلم های سینمایی می نشینند و یا آن را برای دیدن انتخاب می کنند و یا بر عکس از دیدن آن اجتناب می ورزند ، در واقع بر اساس مطالعه نقد فیلم ها به این نتیجه نرسیده اند . بلکه آن ها فیلم را بر اساس نوع آن طبقه بندی کرده و خود را عادت داده اند که انتظارات خود را از فیلم های مورد نظر بر اساس این نوع طبقه بندی ویژه شکل دهند . مثلا فیلم ” وسترن ” با اسب سواری و تیر اندازی و هفت تیر کشی همراه است و یک فیلم ” تریلر ” با اکشن سریع در شهر های بزرگ اتفاق می افتد و بعضی فیلم های کمدی ، شخصیت های قصه را در موقعیت خاص ناشی از سوء تفاهم قرار می دهد و غیره . هر یک از این انواع و گونه ها را در واقع می توان به عنوان ژانر متمایزی در نظر گرفت .

ژانر های اصلی بر اساس عرف بین المللی

وسترن ، ترسناک ، موزیکال ، علمی _ تخیلی ، کمدی ، گانگستری و جنایی هستند . سایر رده بندی های ژانری شامل حادثه ای _ ماجراجویی ، پلیسی _ جنایی ( تریلر ) ، حماسی ( درام های تاریخی ) ، جنگی و ملودرام می شوند .
پایه و اساس واژه ژانر به زمان ” ارسطو ” فیلسوف یونانی باز می گردد که در قرن چهارم پیش از میلاد ، درام یا نمایش را به سه نوع تراژدی ، کمدی و ساتیر تقسیم کرد.

ژانر در ادبیات

” ژانر ” یک واژه فرانسوی است که در ادبیات به نوع یا گونه ادبی اطلاق می شود .
ژانر های اصلی کلاسیک در ادبیات عبارت بودند از حماسی ، تراژدی غنایی ، کمدی و هجو که با قرار گرفتن در کنار رمان یا داستان کوتاه ، نوع آن ها را مشخص می کرد . از دوران رنسانس اروپا تا قرن هجدهم میلادی ، ژانر های ادبی با دقت از یک دیگر متمایز بودند و از نویسندگان و مؤلفان انتظار می رفت که بر اساس قوانین و مقررات از قبل تدوینشده بنویسند و از چهار چوب و شکل و اصول و قواعد آن که به طور کلی میان نویسنده و خواننده اثر پذیرفته شده ، تبعیت کنند . به این ترتیب ” ژانر ” به عنوان ابزاری آشنا برای طبقه بندی آثار هنری به کار گرفته شد .

ژانر فیلم ها

ژانر فیلم ها

ژانر در سینما

در مطالعات سینمایی ، ژانر به گروهی از فیلم های سینمایی اطلاق می شود که در مجموعه ای از صفات مشخص و قواعد اساسی روایتی ، سبکی و درون مایه ای ، اشتراک دارند . البته هر فیلمی در یک ژانر مشخص ، می تواند تمام صفات مشخص ژانری یا قواعد آن را نداشته باشند ، ولی حداقل بایستی بعضی از آن ها را دارا باشد . مثلا عناصر آشنای فیلم وسترن ، اسب ، کابوی ، تفنگ ، بیابان های غرب آمریکا و شهرک های چوبی است .
از سال های دهه ۱۹۲۰ که نویسندگی برای فیلم ها به صورت کوتاه و بلند شکل گرفت ، تا دهه بعد که فیلم نامه به مفهوم امروزی به وجود آمد ، مساله ژانر در فیلم ها نسبت مستقیمی با نویسندگی در فیلم نامه پیدا کرد . داستان فیلم در گذشته موضوعی ناچیز بود ، ولی با خرید و حفظ حقوق سینمایی ، پر فروش ترین داستان ها و نمایش نامه های سال روز به روز اهمیت بالاتری یافتند . میل به پیروی از خواست تماشاگران و یا تصور تهیه کنندگان از تمایل تماشاگران موجب تنوع در فیلم ها شد و سفارش جهت نوشتن فیلم نامه های کوتاه و بلند برای نویسندگان بسیار رایج شد .
هالیوود بین دهه های ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ شکل گرفت . علاوه بر سایرفعالیت ها ، برای خریدن داستان ها و نمایش نامه های نویسندگان ، قیمت های گزاف پرداخته می شد . در ابتدا تنها توجه به دو گونه یا ژانر بود ؛ یکی کمدی های بزن و بزن یا به اصطلاح ” اسلپ استیک ” و دیگری ” وسترن ” . این دو ژانر هم در اروپا و هم در آمریکا طرفداران فراوان داشتند و بعدا جنبه جهانی یافتند . نویسندگان فیلم نامه که از اروپا و از ” برادوی ” نیویورک وارد لس آنجلس می شدند ، اگر زمینه ای قبلی در این دو نوع فیلم را داشتند ، می توانستند به کار خود ادامه دهند و در غیر این صورت بایستی نوع داستان و یا فیلم نامه خود را جهت استفاده در وقتی دیگر و بر اساس خواست تهیه کننده ، بیگانی می کردند . به این ترتیب دو گونه ” وسترن ” و کمدی توسعه روز افزون یافتند و ” وسترن ” به یکی از چند ژانری که محصول همیشگی صنعت سینما بودند ، تبدیل شد .
در آن سال ها تهیه کنندگان وظیفه داشتند که داستان هایی برای فیلمبرداری آماده کنند که فروش فیلم ها را تضمین کند . در این جا دیگر ذوق و نظر کارگردان مهم نبود . به تدریج انواع دیگر سینمای داستانی مانند تاریخی ، رمانتیک ، مذهبی ، حماسی ، جنگی ، سلحشوری ، داستان های خیالی و احساساتی رایج شد . با ظهور سینمای ناطق ، ژانر موزیکال به یکی از ژانر های مهم تبدیل شد . نویسندگان برنامه های رقص و آواز و نمایش های باشکوه و پر استقبال نیز راهی هالیوود شدند و بعد نوبت به فیلم های ” گانگستری ” رسید که از اوایل دهه ۱۹۳۰ با اقتباس از روی ماجرا های روزنامه ای و واقعی نوشته و ساخته می شد . این ژانر ریشه در نمایش های تئاتری نداشت . به جای دیالوگ های طولانی ، سرعت و قدرت و جود داشت و احساس می شد که صحنه ، واقعی و مربوط به زمان حاضر است . این درست بر خلاف نمایش نامه های اخلاقی آن دوره و یا کمدی های اتاق پذیرایی و داستان های عشقی و فیلم های رقص و آواز بی حرکت بود که در فضای خفه و سر بسته استودیو های اوایل دوره ناطق ساخته می شدند.

 

ژانر فیلم ها

ژانر فیلم ها

در نیمه های دهه ۱۹۳۰ رکورد اقتصادی توجه همگان را به مشکلات اجتماعی جلب کرد و بسیاری از فیلم های آن دوران با سبکی واقع گرایانه نوشته و ساخته شدند که بهترین نمونه های آن ” خشم ” ( فریتس لانگ ) و ” من یک فراری گریخته از غل و زنجیر هستم ” ( مروین له روی ) و بلأخره ” خوشه های خشم ” ( جان فورد ) بود که فیلم نامه آن را ” یونالی جانسون ” بر اساس ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/ژانر-فیلم-ها/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی