موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران – خیابان خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین

شماره تماس: 242 888 22 021
شماره تلگرام: 16 69 779 0912

ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

فیلم علمی – تخیلی بخش اول

دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۴:۱۲ ب.ظ

فیلم علمی – تخیلی بخش اول

در دوران معاصر ، فیلم علمی – تخیلی همواره یکی از مطرح ترین ژانرهای هالیوودی بوده است . جنگ های ستاره ای ، به عنوان پایه گذار تلفیقی از ژانر علمی تخیلی و نسل جدید بلاک باستر اکشن ، با موفقیت تجاری بسیار عالی شناخته می شود .
در میان یکصد فیلم پر فروش تاریخ سینما با تقریبا بیست فیلم علمی تخیلی حضور دارند .
فیلم علمی – تخیلی به شکل های مختلفی که تا اواسط دهه ۱۹۷۰ غیر قابل تصور بودند ، هم به اوج گیری هالیوود جدید و دگرگونی بنیادین صنعت فیلم آمریکا از دهه ی ۱۹۷۰ به بعد کمک کرده و هم خود از این تحولات سود برده است . تا پیش از موفقیت تجاری بی سابقه جنگ های ستاره ای و برخورد نزدیک از نوع سوم ، که خط طلانی بود بر همه ی باورها و فرضیات غالب درباره ی محبوب نبودن فیلم علمی – تخیلی و محدود بودن علاقه مندان به این نوع فیلم ، بدون شک ژانر علمی تخیلی جایگاه بسیار پایینی در سلسله مراتب ژانری هالیوود داشت . شکوفایی فعلی فیلم عملی تخیلی هم زمان و هم راستا با تحولات شگرف و انقلابی در صنعت جلوه های ویژه بصری که از زمان جنگ های ستاره ای با رشدی بی سابقه تبدیل به یکی از تجارت چندین میلیارد دلاری شده اتفاق افتاده است ، ولی به رغم ظرفیت فیلم تخیلی در ارائه خارق العاده ترین و یک دست ترین تخیل ها درباره ی آینده و دگرگونی های جهانی کنون ، نمی تواند تنها عامل محسوب شود . در حقیقت شکل گیری یک مخاطب عام با اشتهایی ظاهرا پایان ناپذیر برای این عجایب فناورانه ، که سینمای علمی تخیلی معاصر ار آن هم بهره برداری و هم به دقت محافظت می کند ، باید در بسترهای تاریخی و فرهنگی بررسی شود .

فیلم علمی – تخیلی

به نظر می رسد دغدغه همیشگی ژانر علمی تخیلی با پیامدها ی معمولا تهدید آمیز تحولات فناوری بر اجتماع و هویت انسانی فراهم کننده ی بستر بسیار مناسبی برای پرداختن به دل مشغولی و تشویش های فرهنگی است که در آن فناوری پیشرفته ، در شکل های متنوع و به سرعت در حال تغییر است ، بیش ار هر زمان دیگر در تاریخ بشر از نقش محوری برخوردار است . تاریخ اجتماعی پنجاه سال گذشته به شکل های مختلف از آزاد کردن نیروی مخرب و مهیب سلاح های اتمی تا ساخت اولین قرص های ضد بارداری که یکی از پیامدهای ضمنی اش استقلال جنسی زنان بود ، تا شروع انقلاب دیجیتالی در اوخر دهه ۱۹۸۰ حاکی از آن است که تغییرات سریع فناوری با سرعت غالبا گیج کننده ی تغییرات اجتماعی و فرهنگی همراه بوده و در بسیاری موارد نیز باعث تشدید آن شده است . به عنوان ژانری که رویکرد آینده نگر و اندیشمندانه اش اغلب با یک سنت دیر پا و قدیمی فانتزی و تمثیل اجتماعی در هم آمیخته است ، به نظر می رسد فیلم علمی تخیلی بهتر از ژانرهای نوستالژیکی چون وسترن یا موزیکال یا ژانرهایی مانند فیلم جنگی یا مسائل اجتماعی که به موضوع های روز می پردازند ، قادر به بیان این تغییرات و معناهای احتمالیشان در فرم های روایی رونشگرانه ، چالش برانگیز ، و سرگرم کننده است و در عین حال در بیشتر موارد نه موعظه گرانه است و نه مستقیما وارد مباحث سیاسی سطحی و زود گذر می شود.

 

بعد اجتماعی فیلم علمی – تخیلی باعث تشدید مقبولیت انتقادی ای می شود . فصل های خارق العاده ی وحشت عمومی و ویرانی شهرها یا در حقیقت فضاهای متروک وهم آور پسا آخر الزمانی با انبوه مردمان وحشت زده و با یا فروپاشی بناهای مهم تاریخی و معروفی مانند بنای یادبود واشنگتن ، پل گلدن گیت یا مجسمه ی آزادی در پی حمله ی موجودات ناشناخته ی فضایی بلاهای طبیعی یا جنگ هسته ای که به طور ضمنی مبین نابودی تمدن بشری هستند ، حاکی از تمرکز ژانر علمی تخیلی بر یک مسئله ورا شخصی است . حتی دانشمند منزوی دیوانه یا غیر عادی ، که عامدانه در پی کندو کاو چیزهایی است که انسان نباید کاری به آن ها داشته باشد . تجسم بحران بزرگ تر قابل اعتماد بودن علم و مسدولیت پذیری علمی است . در حالی که فیلم های وحشت به طرز وسواس آمیزی در درون جهان درونی گوتیک جنون و معلولیت فردی چنبرده می زند ، مغاک تخمین ناپذیر فضای لایتناهی بین ستاره ای یا زمین های بایر بیابانی فیلم عملی تخیلی به شکل کنایه آمیزی باعث می شوند که در برابر عظمت کیهانی دغدغه ها ی بشری سطحی و بی اهمیت جلوه کنند . در بسیاری از فیلم های علمی تخیلی به ویژه آن هایی که ابعاد حماسی دارند این مضمون سمبولیک از طریق نماهای لانگ شات یا از زوایای بسیار بالا ، که نقطه دید هیچ کس نمی تواند باشد ، منتقل می شود ، و شخصیت انسانی محوری فیلم در برابر پس زمینه ای از چشم اندازی ناشناخته و یا نابودی کامل همانند دنیا ، جسم و شیطان بسیار ناچیز به نظر می آید . گاهی حتی نسل بشر کاملا از روی زمین محو می شود همچون در سکاس های پایانی بخش فانتزی آخر الزمان اتمی در ساحل ، دکتر استرنج لاو و زیر سیاره ی میمون ها . . جذابیت انکار ناپذیر فیلم عملی تخیلی هم در تاریخ فیلم و هم در مطالعات فرهنگی دیده می شود . این ژانر به راحتی می تواند عنوان اولین ژانر مشخصا پسا کلاسیک هالیوود را بخودش اختصاص دهد ، و بنابراین...

ادامه در سایت اپیزود فیلم 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی