موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران – خیابان خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین

شماره تماس: 242 888 22 021
شماره تلگرام: 16 69 779 0912

ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

فیلم علمی – تخیلی بخش دوم

يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲ ق.ظ

فیلم علمی – تخیلی بخش دوم

سکوی پرتاب رویکردها و دیدگاه های تازه در فیلم علمی – تخیلی دهه ی ۱۹۷۰ ، ۲۰۰۱ یک اودیسه فضایی ک در سال ۱۹۶۸ توسطه استنیلی کوبریک ساخته شد ، این فیلم که نقطه ی عطفی در این ژانر محصوب می شود ، نه تنها به دلیل جلوه های بی سابقه ی بصری و صوتی داگلاس ترنبال که پایه گذار معیارهای جدیدی در این زمینه شد ، بلکه همچنین در ارائه تصویری از یک جامعه و فرهنگ بشری تهیه شده از انسانیت و تحت سیطره فناوران مخاطبان سینمای آمریکایی در قالب یک بستر علمی – تخیلی به عنوان محملی برای نقد و هجو اجتماعی که باعث ارتقا و تثبیت جایگاه این ژانر و آشتی نظریه های نقد با آن شد ( ترنبال بعد ها به عنوان مدیر طراحی و ساخت جلوه های ویژه با فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم همکاری کرد . بسیاری از فیلم های علمی – تخیلی بعدی دهه ی ۱۹۷۰ به جوامع مخصور و دژ مانند آینده پرداختند ، اگر چه خصیصه شخصی و منخصر به فرد کوبریک یعنی سردی و فاصله اش با تماشاگر که در پرتغال کوکی شکل بسیار افراطی تری به خود می گیرد . چیزی بسیار یگانه و مختص خود او باقی می ماند . در واقع موفقیت ترکیب هجو سیاسی کمابیش ضد نظم موجود ، ریتم سریع و اخلاق گرایی جنجالی سیاره ی میمون ها ، علاوه بر خود ماجراهای میمون ها بر بسیاری از فیلم های علمی – تخیلی دهه ی ۱۹۷۰- شامل قصه های بیگانگی در اعماق فضا همانند دویدن در سکوت و ستاره ی تاریک و روایت های متعدد از دیکتاتوری های شبه اورولی آینده تاثیر گذاشت .

ژانر علمی – تخیلی

پیش از جنگ های ستاره ای ، فیلم علمی – تخیلی پیوندهای آشکاری با رویه ی انتقادی بسیاری از دیگر تولیدات هالیوود جدید در همان دهه داشت . به عنوان ژانری که می تواند ژانر متداخل خوانده شود ، علمی تخیلی خیلی کمتر از ژانرهای اصلی مانند وسترن و موزیکال و به شکل غیر مستقیم در تخیل ایدئولوژیکی هالیوود به کلام دیگر جریان اصلی سینمای آمریکا سرمایه گذاری کرده بود ، و به دلیل هویت نا منسجم تر و البته نبود عناصر متمایز کننده ی کافی ، کمتر در پی بازنگرش ژانری برای نمایش و در هم ریختن قراردادهای ژانرثی و و مفروضاتش بود . اما در انطباق با حال و هوای آن دوره ، فیلم های اوایل دهه ۱۹۷۰ شکل ظاهری شدیدا محصور و دژمانند و اغلب به گونه ای پردازش شده داشتند که این مضمون را از طریق یک فرجام روایی تلخ و تاریک انتقال می دادند.

فیلم علمی - تخیلی بخش دوم

پنج فیلم سیاره ی میمون ها یک دوره ی زمانی هزارساله را در بر می گیرند که طی آن جنگ ظاهرا ازلی ابدی موجودات فضایی – تمثیل آشکاری از درگیری های نژادی در آمریکای معاصر ، به ویژه در فتح سیاره ی میمون ها در نهایت به نابودی جهان می انجامد ( همان گونه که گرین یاد آور می شود ) حضور سنگدلی و سر سخت چارلتون هستون در دو فیلم اول ، یک نمونه شهید نمایانه از وضعیت های رقت انگیز مرد سفید پوست در دیگر ار این دوره از جمله فیلم پسا آخر الرزمانی آخرین انسان ، باعث پیچیده تر ودشوارتر شدن سیاست های نژادی مجموعه فیلم های میمون ها می شود . روایت های هجوم موجودات فضایی دهه ی ۱۹۵۰ با اشارات و کنایه های آشکارشان به جنگ سرد ، به طور محسوسی کنار گذاشته شدند : مضمون های نظارت دولت ، کنترل فکر ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> فیلم علمی – تخیلی بخش دوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی