موسسه جامع خدمات سینمایی و تیلیغاتی

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

فیلم علمی – تخیلی بخش دوم

سکوی پرتاب رویکردها و دیدگاه های تازه در فیلم علمی – تخیلی دهه ی ۱۹۷۰ ، ۲۰۰۱ یک اودیسه فضایی ک در سال ۱۹۶۸ توسطه استنیلی کوبریک ساخته شد ، این فیلم که نقطه ی عطفی در این ژانر محصوب می شود ، نه تنها به دلیل جلوه های بی سابقه ی بصری و صوتی داگلاس ترنبال که پایه گذار معیارهای جدیدی در این زمینه شد ، بلکه همچنین در ارائه تصویری از یک جامعه و فرهنگ بشری تهیه شده از انسانیت و تحت سیطره فناوران مخاطبان سینمای آمریکایی در قالب یک بستر علمی – تخیلی به عنوان محملی برای نقد و هجو اجتماعی که باعث ارتقا و تثبیت جایگاه این ژانر و آشتی نظریه های نقد با آن شد ( ترنبال بعد ها به عنوان مدیر طراحی و ساخت جلوه های ویژه با فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم همکاری کرد . بسیاری از فیلم های علمی – تخیلی بعدی دهه ی ۱۹۷۰ به جوامع مخصور و دژ مانند آینده پرداختند ، اگر چه خصیصه شخصی و منخصر به فرد کوبریک یعنی سردی و فاصله اش با تماشاگر که در پرتغال کوکی شکل بسیار افراطی تری به خود می گیرد . چیزی بسیار یگانه و مختص خود او باقی می ماند . در واقع موفقیت ترکیب هجو سیاسی کمابیش ضد نظم موجود ، ریتم سریع و اخلاق گرایی جنجالی سیاره ی میمون ها ، علاوه بر خود ماجراهای میمون ها بر بسیاری از فیلم های علمی – تخیلی دهه ی ۱۹۷۰- شامل قصه های بیگانگی در اعماق فضا همانند دویدن در سکوت و ستاره ی تاریک و روایت های متعدد از دیکتاتوری های شبه اورولی آینده تاثیر گذاشت .

ژانر علمی – تخیلی

پیش از جنگ های ستاره ای ، فیلم علمی – تخیلی پیوندهای آشکاری با رویه ی انتقادی بسیاری از دیگر تولیدات هالیوود جدید در همان دهه داشت . به عنوان ژانری که می تواند ژانر متداخل خوانده شود ، علمی تخیلی خیلی کمتر از ژانرهای اصلی مانند وسترن و موزیکال و به شکل غیر مستقیم در تخیل ایدئولوژیکی هالیوود به کلام دیگر جریان اصلی سینمای آمریکا سرمایه گذاری کرده بود ، و به دلیل هویت نا منسجم تر و البته نبود عناصر متمایز کننده ی کافی ، کمتر در پی بازنگرش ژانری برای نمایش و در هم ریختن قراردادهای ژانرثی و و مفروضاتش بود . اما در انطباق با حال و هوای آن دوره ، فیلم های اوایل دهه ۱۹۷۰ شکل ظاهری شدیدا محصور و دژمانند و اغلب به گونه ای پردازش شده داشتند که این مضمون را از طریق یک فرجام روایی تلخ و تاریک انتقال می دادند.

فیلم علمی - تخیلی بخش دوم

پنج فیلم سیاره ی میمون ها یک دوره ی زمانی هزارساله را در بر می گیرند که طی آن جنگ ظاهرا ازلی ابدی موجودات فضایی – تمثیل آشکاری از درگیری های نژادی در آمریکای معاصر ، به ویژه در فتح سیاره ی میمون ها در نهایت به نابودی جهان می انجامد ( همان گونه که گرین یاد آور می شود ) حضور سنگدلی و سر سخت چارلتون هستون در دو فیلم اول ، یک نمونه شهید نمایانه از وضعیت های رقت انگیز مرد سفید پوست در دیگر ار این دوره از جمله فیلم پسا آخر الرزمانی آخرین انسان ، باعث پیچیده تر ودشوارتر شدن سیاست های نژادی مجموعه فیلم های میمون ها می شود . روایت های هجوم موجودات فضایی دهه ی ۱۹۵۰ با اشارات و کنایه های آشکارشان به جنگ سرد ، به طور محسوسی کنار گذاشته شدند : مضمون های نظارت دولت ، کنترل فکر ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> فیلم علمی – تخیلی بخش دوم

episode film
۰۸ مهر ۹۷ ، ۱۱:۵۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تعریف وایت بالانس و دمای نور

تعریف وایت بالانس عمل تنظیم دوربین است به صورتی  که  رنگ سفید را درست و دقیق ضبط کند تا رنگ سفید به صورتی دیده شود  که با چشم از نزدیک دیده می شود. در منو دوربین ها وایت بالانس با واحد کلوین که با k نمایش داده می شود قابل تنظیم است و در اکثر این دوربین ها پریست هایی برای نور آفتاب، فلورسنت و برخی از انواع دیگر نورها وجود دارد.

اکثر دوربین های موجود قابلیت تنظیم وایت بالانس بین ۲۰۰۰ تا ۸۵۰۰ را دارند و وقتی از دمای رنگ صحبت می کنیم منظور تنظیمات نورهای موجود است و ارتباطی با تنظیماتدوربین ندارد.

اکثر دوربین های موجود دماهای رنگی بین ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دارند البته امکان بالاتر یا پایین‌تر بودن نیز وجود دارد اما اگر بیشتر از حد پایین تر برویم به نور مادون قرمز می رسیم و اگر بیش از حد بالا برویم نور تولید شده ماورا بنفش می شود.

بین این دو بازه نوری ۷ نور وجود دارد.

تعریف وایت بالانس

اولین نور ۲۰۰۰ درجه می باشد که همان نور شمع می باشد.

دومین و سومین نور، نورهای  ۲۸۰۰ تا ۳۴۰۰ درجه نورهای تنگستن عادی هستند.

چهارمین نور با دمای ۴۵۰۰ درجه است که همان نور فلورسنت است که در دفاتر اداری یا بیمارستان ها دیده می شود.

پنجمین و ششمین نور، نورهای با دمای ۵۶۰۰ و ۶۵۰۰ درجه است که همانند نور خورشید و نور روز است و البته با توجه به شرایط هوا می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

آخرین نور، نور ماه است که دمای ۸۰۰۰ درجه کلوین ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> تعریف وایت بالانس و دمای نور

episode film
۰۸ مهر ۹۷ ، ۱۱:۴۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نورپردازی در فضای بیرونی

خورشید همیشه بهترین راه برای نورپردازی در فضای بیرونی نیست. نور خورشید معمولا بسیار شدید است و کنتراست زیادی بین سوژه و محیط اطراف و در نهایت در تصویر ما ایجاد میکند با استفاده از نورهای بیشتر و بزرگتر میشود این مشکل را حل کرد اما در بیشتر موارد بهترین راه حل استفاده از مدیافایر های نور می باشد و همچنین استفاده از رفلکتور است که وقتی جلوی نور خورشید قرار بگیرد مساحت نور را افزایش داده و باعث نرم شدن سایه ها میشود و همچنین در موارد متعدد می توان از دیفیوزر که روی آن یک پارچه نرم کشیده می شود استفاده کرد.

حتما در مورد ساعات طلایی اطلاعاتی دارید. ساعت طلایی دو بار در روز اتفاق می افتد و در این زمان است که نور طلایی و بی نظیر با سایه های زیبا و رنگارنگ در آسمان مشاهده می شود تنها مشکل این است که شما زمان زیادی برای کار کردن در ساعت طلایی ندارید و باید به سرعت و با دقت کار خود را انجام دهید. ساده ترین راه برای تصویربرداری در فضای بیرون قرار دادن سوژه ها در سایه است سایه به شما این امکان را می دهد تا از نور یکنواخت طبیعی برای تصویربرداری استفاده کنید فقط باید طوری سوژه را قرار دهید که مقداری نور پشت سر آن قرار گیرد تا از پس زمینه جدا شود.

 

مطلب ویژه:    فیلم علمی – تخیلی

نورپردازی در فضای بیرونی

نورپردازی در فضای بیرونی

گزینه دیگری که پیش روی شماست تصویربرداری در هوای ابری است. در هوای ابری نور تقریبا ثابتی را برای مدت زمان بیشتر در اختیار دارید و نیاز به استفاده از مدیافایرها در صحنه نیست. مدیافایرها نور را بر روی سوژه منعکس می کنند و به رنگ سفید یا نقره ای هستند.

همچنین با استفاده از رفلکتور میتوان نور خورشید را بر روی سوژه منعکس کرد و با توجه به زاویه دوربین نورپردازی بهتری را بر روی سوژه انجام داد.

و در نهایت آخرین نکته ای که باید به خاطر داشته باشیم نوردهی صحیح است. نوردهی در فضای بیرون کمی متفاوت است. برای تصویربرداری در فضای بیرون باید به سرعت شاتر و زاویه شاتر دقت کنید. در بیشتر ویدیو ها باید تعداد ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> نورپردازی در فضای بیرونی

episode film
۰۸ مهر ۹۷ ، ۱۱:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر