موسسه جامع خدمات سینمایی و تبلیغاتی

تهران – خیابان خیابان شریعتی بالاتر از میرداماد کوچه زرین

شماره تماس: 242 888 22 021
شماره تلگرام: 16 69 779 0912

ایمیل: episodefilmcompany@gmail.com

چگونه عکس ماکرو بگیریم

شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۰۹ ب.ظ

چگونه عکس ماکرو بگیریم

عکاسی ماکرو بخش دوم

گرفتن عکس ماکرو یک ژانر عکاسی بسیار وسیع است . که به لطف دوربین های امروزی و گوشی های هوشمند حرفه ای می توان به نتایج بسیار جالبی در این زمینه رسید . عکاسی ماکرو شکل منحصر به فردی از عکاسی است که از اجسام کوچک در اندازه های بزرگ عکاسی می کند . سوژه ای عکاسی ماکرو شامل گل و حشرات است که معمولا با چشم غیر مسلح به خوبی دیده نمی شوند . البته در این نوع عکاسی می توان جزئیات موجود در جواهرات و سایر اشیا را نشان داد .  عکس های ثبت شده در ماکرو به سطح بزرگ نمایی لنز بستگی دارد . امروزه در دوربین های Point -and- shoot  و DSLR حالت ماکرو قرار داده شده است .  تا کاربران با استفاده از دوربین به راحتی از اشیا کوچک در فاصله نزدیک به عدسی عکاسی نمایند .  در این دوربین ها به شکل خودکار عدسی های لنز برای ثبت تصاویر ماکرو تنظیم می شوند .  در این عکس ها که از لنزهای ماکرو استفاده نمی شود .  نمی توان عکس ها را ماکرو واقعی نام برد . برای عکاسی ماکرو علاوه بر داشتن یک دوربین مناسب به لنز حرفه ای نیز نیاز دارید . برای عکاسی ماکرو طیف وسیعی از لنزهای ماکرو وجود دارد که اندازه بزرگنمایی برخی از این لنزها ۱۰ برابر نیز می شود . در این مقاله می خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه عکس های ماکرو ثبت کنید.

انتخاب لنز خوب

در حالی که دوربین های امروزی یک حالت ماکرو در تنظیمات خود ارائه می دهد .  اما آن ها قادر به بزرگ نمایی ۱:۱ نیستند . برای ثبت عکس های ماکرو به شکل حرفه ای باید یک لنز تخصصی ماکرو برای دوربین خود خریداری کنید . طیف وسیعی از لنزهای ماکرو با بزرگ نمایی ۱:۱ در بازار وجود دارد . اگر شما می خواهید از اجسام مسطح مانند سکه و یا تمبر عکاسی کنید بهتر است لنز ماکرو مسطح تهیه نمایید . برخلاف باور عمومی همه چیز برای عکاسی ماکرو مناسب نیست . در برخی موارد نزدیک شدن به یک سوژه و عکاسی از آن باعث می شود . سوژه برای بیننده غیرقابل تشخیص شود در این صورت بیننده قدردان زحمات نخواهد بود . در این صورت می توان گفت موضوعی که برای عکاسی انتخاب کرده اید موضوع اشتباهی بوده است . بنابراین برای انتخاب موضوع عکاسی بسیار دقت کنید که موضوع عکاسی واجد شرایط عکاسی ماکرو باشد . موضوعات مشترک عکاسی ماکرو عبارتند از حشرات کوچک ، پروانه ها ، قطرات باران و اجسام کوچک . مانند عروسک های کوچک ، جواهرات و وسایل خانگی اشیا بی جان که عکاسی از آن ها نسبتا آسان است .  زیرا آن ها حرکت نمی کنند اما عکاسی از حشرات می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

چگونه عکس ماکرو بگیریم

چگونه عکس ماکرو بگیریم

استفاده از فاصله کانونی طولانی

برای انتخاب لنز شاید این سوال ایجاد شود که چرا باید از فاصله کانونی طولانی تر استفاده نمود . انتخاب لنز با فاصله کانونی طولانی تر به شما اجازه می دهد . تا با راحتی بیشتر و بدون ایجاد اختلال در زندگی طبیعی حشرات از آن ها عکاسی کنید . حتی بدون استفاده از لنزهای تخصصی ماکرو با داشتن لوازم جانبی مناسب می توان کار عکاسی ماکرو را انجام داد . برای این منظور می توان از وسیله ای به نام diopter کمک گرفت که در عکاسی این لنز با عنوان لنز ماکرو ضعیف شناخته می شود . این لنز اساسا یک فیلتر نزدیک و یا ذره بین است که به لنز معمولی یا دوربین متصل می شود . بزرگ نمایی نظیر لنز ماکرو ایجاد می کند . Bellows یا لوله های آکاردون مانند که بر روی دوربین نصب می شوند . همچنین آداپتورهای که امکان استفاده از لنز را به شکل معکوس بر روی دوربین ایجاد می کنند . به شما اجازه می دهند تا با استفاده از لنزهای موجود عکاسی ماکرو نمایید .

دقت داشته باشید که در عکاسی ماکرو بر خلاف دیگر عکس ها استفاده از سه پایه می تواند منجر به ایجاد محدودیت شود.

پس زمینه سفارشی

عکاسی از اشیا بی جان بسیار آسان است . زیرا شما کنترل بیشتری بر روی موقعیت ، روشنایی و حتی پس زمینه دارید و به راحتی می توانید ترکیب های مناسبی از اشیا موجود در عکس ها ارائه دهید . در عکاسی ماکرو معمولا عکاسان ترجیح می دهند پس زمینه را کاملا متضاد با سوژه ای عکاسی انتخاب کنند تا سوژه کاملا در عکس دیده شود . اما اگر در خارج از خانه عکاسی می کنید کنترل زیادی بر روی پس زمینه ندارید . در این صورت باید زاویه دوربین را تغییر دهید و یا از برگ ها و گل ها در پس زمینه باید به گونه ای استفاده نمایید تا سوژه به خوبی دیده شود.

 

چگونه عکس ماکرو بگیریم

چگونه عکس ماکرو بگیریم

توجه به عمق میدان

برای این که در عکس ها عمق میدان بیشتری داشته باشید . باید از دیافراگم با شماره بزرگ تر استفاده نمایید . در این صورت یک چالش بزرگ این است که نور کمتری به سنسور دوربین می رسد . که تا حد زیادی بر روی تصویر شما تاثیرگذار است . یکی از سخت ترین کارهای عکاسی ماکرو رسیدن به تعادل بین عمق میدان و تصویر مطلوب است . اگر دوربین شما دارای سیستم فوکوس نقطه ای باشد و شما قادر باشید قسمت های مختلف را در شات را برای فوکوس انتخاب کنید ، به راحتی با انتخاب فوکوس بر روی سوژه می توانید این مشکل را حل کنید . راه کار دیگر این است که بزرگ نمایی را کمی کاهش دهید و دیافراگم را کوچکتر انتخاب کنید . سپس در مرحله ویرایش عکس را برش داده تا سوژه عکاسی بزرگ تر دیده شود . با  این وجود همواره انتخاب دیافراگم کوچکتر که میزان نور ورودی به لنز را کاهش می دهد یک چالش بزرگ به شمار می رود . که برای حل این مسئله می توان از سرعت شاتر طولانی تر و یک سه پایه کمک گرفت.

ایجاد روشنایی

عنصر کلیدی عکاسی نور است و عکاسان ماکرو شرایط بهتری برای نورپردازی دارند . استفاده مناسب از نور می تواند عکس را به شکل هنری تری نشان دهد . بسیاری از عکاسان ماکرو با استفاده از فلش حلقه ای و دیافراگم کوچک و نیز سرعت شاتر سریع کار عکاسی از سوژه های متحرک را انجام می دهند . عکاسان باید در مورد سبک عکس های خود و تاثیر ترکیب در عکس ها به خوبی مطالعه نمایند . تا قبل از فشار دادن دکمه شاتر بهترین ترکیب را برای ثبت عکس از سوژه ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> سایت اپیزود فیلم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی