موسسه جامع خدمات سینمایی و تیلیغاتی

تهران – خیابان مطهری – بعد از چهار راه سهروردی – پلاک 32
شماره تماس: 24 53 40 88 021
شماره تلگرام: 62 94 362 0921
ایمیل: info@episodefilm.com

مستند سازی

سه شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶ ب.ظ

مستند سازی

سینمای مستند در طی زمانی حدود ۳۰ سال ، از ۱۸۹۵ تا ۱۹۲۲ ، به تدریج رشد کرد و اولین نشانه های آن ، فیلم های کوتاه ” برادران لومیر ” و ” ادیسون ” بودند . تا سال ۱۹۰۰ ، تعداد زیادی از این نوع فیلم های مستند چند دقیقه ای توسط ” برادران لومیر ” در فرانسه ساخته شد . فیلمبرداران این دو برادر ، به اطراف و اکناف جهان رفتند و فیلم های کوتاه متنوعی از مراسم مختلف در نقاط مختلف جهان گرفتند . در دهه ی ۱۹۲۰ ، چندین فیلم مستند ” امپرسیونیستی ” درباره ی شهرهای بزرگ جهان ساخته شد که به فیلم های ” سمفونی شهر ” مروف هستند . مانند ” برج ایفل ” ساخته ی ” رنه کلر ” و ” برلین سمفونی شهر بزرگ ” ساخته ” راتمن ” . در سال ۱۹۲۲ ، اولین فیلم مستند بلند سینمایی ساخته شد و آن فیلم بسیار معروف ” آنوک شمال ” ساخته ی ” فلاهرتی ” است.

(۱) رابرت فلاهرتی : فلاهرتی طی سه دهه فعالیت سینمایی تنها پنج فیلم بلند را به پایان رساند : ” نانوک شمال ” ( ۱۹۲۲ ) ، ” مولانا ” ، ” مردی از آران ” ، ” سرزمین ” و ” داستان لوئیزیانا ” . ” فلاهرتی ” از جمله معدود مستندسازانی بود که به موضوع نخستین فیلمش وفادار ماند : مبارزه ی آدمی با طبیعت . ” نانوک شمال ” ، به توصیف سر گذشت یک اسکیمو می پردازد . ” نانوک ” به مبارزه ای قهرمانانه علیه سرما ، باد ، دشت های وسیع و یخ های سخت دست می زند . ” مولانا ” ، سرگذشت جوانی از جزیره نشینان دریای جنوب است که باید آیین خالکوبی را انجام دهد تا بتواند برای زندگی دریانوردی برگزیده شود . از فیلم هایی که به تقلید از ” نانوک شمال ” ساخته شد ، باید از دو فیلم ” علفزار ” ( درباره ی کوچ ایل بختیاری ) و ” چانگ ” ، هر دو ساخته ی ” مریان کوپر ” و ” ارنست شودساک ” نام برد .

(۲) کینگ ویدور : مستندساز آمریکایی که فیلم مستند ” رژه ی بزرگ ” را درباره ی آمریکایی ها در جنگ جهانی اول ساخت . فیلم هایی دیگر او عبارت اند از : جمعیت و هاله لویا . هاله لویا درباره ی سنت های سیاه پوستان آمریکایی است .

 

مستند سازی

(۳) مکتب مستند سازان سینمای انگلستان : در پایان دهه ی ۱۹۲۰ با فیلم ” ماهی گیران ” ساخته ی ” جان گریرسون ” آغاز به فعالیت کرد . این مکتب به موضوعات اجتماعی و اقتصادی توجه بسیاری داشت . ” گریرسون ” اولین کسی است که واژه ی ” مستند ” یا ” دکومانتر ” را به معنای سینمایی آن و پس از دیدن فیلم مولانا ساخته ی ” فلاهرتی ” برای توصیف آن به کار برد .

(۴) فیلم های مستند گزارشی در روسیه : این نوع مستند به خصوص در فعالیت های ” ژیگا ورتوف ” از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شد . ” ورتوف ” ، یکی از مخالفان سر سخت سینمای داستانی و طرفدار جدی سینمای مستند بود . نظریه ی ” سینما چشم ” یا ” کینه پراودا ” که توسط ” ورتوف ” مطرح شد ، اصول این نوع از فیلم مستند را ارائه داده است . از فیلم های مستند او که بیشتر گزارش هایی درباره شکوه انقلاب روسیه هستند ، میتوان به ” تاریخچه ی جنگ داخلی ” اشاره کرد . او فیلم ” مردی با دوربین فیلمبرداری ” را به سبک فیلم های مستند ” سمفونی شهر ” فیلم سازان ” آوانگارد ” فرانسه کار کرد .

(۵) لنی ریفنشتال : مستند ساز آلمانی که احترام و ارزش خاصی که ” هیتلر ” برای کار های او قائل بود ، باعث شد که او فیلم مستند ” پیروزی اراده ” را در سال ۱۹۳۵ درباره ی هیتلر ، قدرت و سلطه ی او بسازد . در این فیلم هیتلر به عنوان یک ناجی معرفی می شود . فیلم دیگر او ” المپیک ” نام داشت که درباره ی بازی های المپیک سال ۱۹۳۶ است . تدوین این فیلم چند سال طول کشید .

مستند سازی

مستند سازی

(۶) آلن رنه : مجموعه ای فیلم مستند کوتاه در زمینه ی هنر های تجسمی ساخته است . مانند ” ون گوگ ” ، ” گوگن ” ، ” گرنیکا ” و ” تندیس ها نیز می میرند ” . در فیلم ” ون گوگ ” ، درام زندگی نقاش از روی تابلوهای او جان می گیرند . ” گرنیکا ” بیش از آن که به ” پیکاسو ” بپردازد ، فیلمی است درباره ی جنگ اسپانیا . دو فیلم دیگر او ، ” تمام خاطرات دنیا ” ( درباره ی کتابخانه ی ملی پاریس ) و ” شب و مه ” ( درباره ی اردوگاه های کار اجباری ) هستند .

(۷) ژان روش : مردم شناس فرانسوی که فیلم های مستندی درباره ی سیاهان ساخته است ، مانند ” هرم انسانی ” ، ” من ، یک زنگی ” . و ” وقایع تابستانی ” . اغلب ، فیلم ” وقایع تابستانی ” را بنیان گذار ” سینما وریته ” یا سینما حقیقت می دانند . ” سینما حقیقت ” یک جنبش سبکی در فیلمسازی مستند و اصطلاحی است که غالبأ برای فیلم های داستانی که قصد دراماتیک خود را به شیوه ای مستند و ساده بیان می کنند به کار می رود . در این نوع فیلم هدف فیلم ساز بهره گیری از دوربین به شیوه ای بدیهه گویانه می باشد . ” سینما حقیقت ” از به کار گیری روش های استودیویی اجتناب می ورزد . بهره گیری از نور طبیعی ، دوربین رو دست ، برداشت های بلند و ضبط صدای معمولی از تکنیک های معمول این روش است .

(۸) برت هانسترا : مستند ساز هلندی ، که با ساخت فیلم ” شیشه ” ( برنده اسکار ، ۱۹۶۰ ) به شهرتی جهانی دست یافت . ” شیشه ” مستندی شاعرانه است که در ۱۲ دقیقه ، هنر شیشه گری را معرفی می کند .

منبع: episodefilm

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی