موسسه جامع خدمات سینمایی و تیلیغاتی

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

ادبیات داستانی در ایران

ادبیات کلاسیک ایران منظومه های داستانی زیادی مانند ” لیلی و مجنون” ” خسرو و شیرین ” اسکندر نامه ” و … وجود دارند که همه ی این داستان ها اغلب تعلیمی هستند و رنگ و بوی عرفانی دارند ، به عبارتی این منظومه ها دارای ویژگی های خاص داستان به طور عام نیستند . در این داستان ها شخصیت پردازی اهمیت چندانی ندارد . از این رو شخصیت ها اغلب دارای یک یا دو صفت مشخص هستند که مورد نظر نویسنده و در خدمت هدف تعلیمی و آموزشی داستان است . مساله دیگر ، منظوم بودن این آثار است . داستان به معنی امروزی به نثر نوشته می شود ، نه به نظم .
در اواخر دوره قاجار با ترجمه آثاری از داستان نویسان غربی ( خاصه فرانسوی ) داستان به عنوان یک قالب ادبی در ایران مطرح می شود و در واقع اولین داستان های ایرانی تقلیدی از این آثار می باشند . از مشهور ترین کتاب های ترجمه شده ” سه تفنگ دار ” ( دوما ) ، ” حاجی بابای اصفهانی ” ( موریه ) ، ” ژیل بلاس ” ( لوساژ ) ، ” کنت مونت کریستو ” ( دوما ) ، ” تلماک ” و نمایشنامه های ” مولیر ” هستند . از اولین رمان هایی که به تقلید از این آثار نوشته شد رمان ” شمس و طغرا ” ( ۱۳۲۸ هجری قمری ) از ” محمد باقر میرزا خسروی ” و رمان ” عشق و سلطنت ” ( ۱۳۳۴ هجری قمری ) از ” شیخ موسی نثری ” می باشند . سبک نوشتن این آثار موتاثر از سادگی و روانی سبک منشیانه ی قاجاری است که در رساله های به جای مانده از ” میرزا ملکم خان ” ،” میرزا آقا خان کرمانی ” و ” قائم مقام فرهانی ” مشهود است . ” میرزا آقا خان کرمانی ” با دو رساله ی ” هفتاد و دو ملت ” ( انتقاد از تعدد فرقه های اسلامی ) و ” انشاالله ماشاالله ” ( انتقاد از خرافه پرستی در ایران ) ، یکی از مشهور ترین ساده نویسان عصر قاجار است . در سال های اولیه ی قرن حاضر ، رمان اجتماعی تحت تاثیر ترجمه ی آثار غربی رواج پیدا کرد که از مشهور ترین آن ها ” تهران مخوف ” نوشته ی ” مشفق کاظمی ” است .

نخستین داستان نویسان ایرانی

طالبوف : متولد سال ۱۲۵۰ هجری قمری در تبریز است . مشهورترین اثر او ” کتاب احمد ” است . ” احمد ” قهرمان کتاب ، فرزند خیالی نویسنده است که سوالات ساده و در عین حال حساسی درباره اوضاع ایران و علل عقب ماندگی آن از پدر می کند و این پرسش و پاسخ ، آینه ی تمام نمایی از مشکلات و گرافتاری هایی ایران آن روز است .
زین العابدین مراغه ای : متولد سال ۱۲۵۵ هجری قمری در آذربایجان است . اثر معروف او ” سیاحت نامه ابراهیم بیگ ” یا ” بلای تعصب ” می باشد . این کتاب بر اصلاح طلبان و ترقی خواهان ایرانی بسیار تاثیر داشته و شرح سفر جوانی ایرانی است که در خارجه پرورش یافته و پس از سال ها با شور و شوق به ایران باز می گردد . اما از ملاحظه ی شکاف عمیقی که میان شیوه ی زندگی هموطنانش با دنیای پیشرفته وجود دارد ، مأیوس و ناامید می شود . لحن زین العابدین مراغه ای در این کتاب ، آمیزه ای است از خشم و طنز .
علی اکبر دهخدا : متولد سال ۱۲۹۷ هجری قمری و از تحصیل کردگان اروپا ، روزنامه نویسان دوران مشروطیت و از محققان بزرگ است . مقالات قصه گونه ی او تحت عنوان ” چرند و پرند ” گرچه در قالب قصه به معنای امروزی قرار نمی گیرد ، اما از دو جهت قابل توجه می باشد :

  • توجه به زبان ساده و روان مردم
  •  تأثیر بر طنز نویسان بعدی

ادبیات داستانی در ایران

ادبیات داستانی در ایران

محمد علی جمالزاده : متولد سال ۱۳۰۹ هجری قمری میباشد و در بیروت و اروپا تحصیل کرده است . مجمعه ی داستان ” یکی بود یکی نبود ” او که در سال ۱۳۳۷ در برلین به چاپ رسیده ، به خصوص از نظر تاریخی اهمیت دارد . در این کتاب طی شش داستان کوتاه ، گوشه هایی از زندگی طبقات مختلف مردم ایران در دوران مشروطه و چشم اندازی از اوضاع اجتماعی روزگار با زبانیساده و شیرین و با کاربرد اصطلاحات و تعابیر عامیانه تصویر شده است . ” یکی بود یکی نبود ” طلیعه ی داستان نویسی جدید در دوره ی بعدی و سر آغاز داستان نویسی به شیوه ی ” رئالیسم ” ( واقع گرایی ) در ایران است ، به علاوه این مجموعه شامل اولین داستان های کوتاه ایرانی نیز هست . ” جمالزاده ” را پدر داستان نویسی ایران نامیده اند .
از آثار دیگر جمالزاده میتوان به ” دارالمجانین ” ، ” راه آب نامه ” ، سر و ته یک کرباس ” ، ” شاهکار ” ، ” کهنه و نو ” ، ” قلتشن دیوانه ” ، ” صحرای محشر ” و ” فارسی شکر است ” اشاره کرد .

قصه نویسی از هدایت تا امروز

بعد از استقرار و تمرکز اداری دوران ” رضا شاه ” ، کم کم ” خانواده ی کارمندان ” به وجود می آید . این خانواده که بعدأ اجتماع شهری را قبضه کرد ، پرورش دهنده ی بسیاری از نویسندگان معاصر می باشد . فرزندان این خانواده ها اغلب بخش اعظم محصلان اعزامی دولت به خارج را تشکیل میدادند . این گروه از نویسندگان با آشنایی بیشتر با آثار نویسندگان غربی مانند ” موپاسان ” و ” چخوف ” ، گرایش های جدیدی به داستان ( خلاصه داستان کوتاه ) را در ادبیات ایران مطرح کردند . از سوی دیگر ، آشنایی با قصه نویسان تلخ نگری مانند ” کافکا ” ، ” سارتر ” و ” کامو ” ، بر گروه دیگری از نویسندگان تأثیر گذاشت و فضای بسیاری از قصه ها را از خیال ، راز و بد بینی انباشت . این گرایش دو گانه به وضوح در قصه های ” صادق هدایت ” ، پیشرو قصه نویسی جدید ایران دیده می شود .

ادبیات داستانی در ایران

مطالب بیشتر: آموزش فیلمبرداری    آموزش عکاسی    

 

صادق هدایت 

اگر جمالزاده پدر داستان نویسی ایران است ، صادق هدایت را باید نخستین نویسنده دانست که ” رئالیسم ” را چه در موضوع و چه در تکنیک نوشتن به کار بست . از آن جا که آثار هدایت دارای ساختار قوی بود ، تأثیر رژف تر و پایدارتری در نسل بعدی گذاشت . آثار هدایت را از لحاظ محتوا می توان به چند گروه تقسیم کرد :
۱ _ داستان هایی که درباره ی محرومان ، تهیدستان و بی عدالتی ها نوشته است . در این آثار ، او نفرت خود را از طبقه ی اشراف به وضوح ابراز می کند ، ولی با طبقه ی فقیر و مظلوم جامعه نیز همدردی نمی کند ، چرا که ابتذال و فرومایگی این توده نیز هدایت را سر خورده می کرد . از مشهور ترین داستان های این گروه می توان ” حاجی آقا ” و ” علویه خانم ” و داستان های کوتاه ” زنی که مردش را گم کرد ” ، ” صورتک ” و ” میهن پرست ” را نام برد .
۲ _ داستان هایی که توجه و علاقه ی هدایت را به ایران پیش از اسلام و سنت های آن دوره نشان می دهد ، مانند داستان های کوتاه ” آخرین لبخند ” و ” آفرینندگان ” و نمایش نامه های ” مازیار ” و ” پروین دختر ساسان ” .
۳ _ داستان هایی که هدایت در آن ها افکار و تمایلات روحی خود را فارغ از قواعد ” رئالیسم ” ابراز می داشت که مهم ترین آن ها ” بوف کور ” است . بوف کور را یک اثر ” سورئالیستی ” دانسته اند . داستان بوف کور چنین است که مردی زن خیانتکارش ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/ادبیات-داستانی-در-ایران/

episode film
۲۸ تیر ۹۷ ، ۱۵:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آموزش عکاسی بخش اول

هیستوگرام ( Histogram )

یکی از امکانات بسیار مهم و پر کاربرد در عکاسی دیجیتال که به جرات می توان به عنوان یکی از گام های بسزا در زمینه نورسنجی و تحلیل بصری نور و رنگ در عکس از آن یاد کرد ، هیستوگرام ها هستند .
هیستوگرام ها در تمامی مراحل عکاسی ، از ثبت عکس گرفته تا ویرایش و چاپ می توانند عکاسان و ادیتور ها را یاری کنند . به لحاظ اهمیت آن ، امروزه تقریبا تمام دوربین های دیجیتال ، دارای قابلیت نمایش هیستوگرام هستند و کاربران نرم افزار های حرفه ای ویرایش ، ارایه و چاپ عکس به طور گسترده ای از هیستوگرام ها بهره می برند .
هیستوگرام ها نمودار هایی هستند که توزیع تون های (تون:میزان تیرگی و روشنی یا رنگ) ثبت شده در تصویر را نشان می دهند . این نمودار ها از یک طرف به تیره ترین تون و از یک طرف به روشن ترین تون ختم می شوند . طبیعی است که در تصاویر رنگی ، هیستوگرام ها نماینده تون های رنگی و در تصاویر سیاه و سفید ، نماینده تون های خاکستری هستند .

آموزش عکاسی بخش اول

آموزش عکاسی

هیستوگرام ها نمودار هایی هستند که از دو محور عمود بر هم تشکیل شده اند . محور افقی نمایشگر مقادیر تون ها از تیره ترین تون تا روشن ترین تون است و محور عمودی نمایشگر تعداد پیکسل هاست . ارتفاع نمودار در هر نقطه از محور افقی یا همان مقدار روشنایی و رنگ ، نماینده تعداد پیکسل هایی است که حاوی آن تون رنگی یا خاکستری هستند . یعنی هرچه ارتفاع نمودار در نقطه ای بیشتر باشد ، تعداد بیشتری از پیکسل ها با آن تون خاص در تصویر وجود دارد و هرچه ارتفاع نمودار در بخشی کمتر باشد ، نمایشگر تعداد کمتری از پیکسل های حاوی تون های آن بخش است . واضح است که اگر تون های خاصی ثبت نشده باشند ، نمودار تصویر در آن نقاط خاص ، ارتفاعی برابر صفر دارد . لذا ، نموداری با تراکم خیلی کم و ارتفاع صفر در بعضی از بخش ها ، بیانگر این است که بسیاری از جزِییات در عکس ثبت نشده است .

به طور کلی ، شاید بتوان هیستوگرام ها را به سه دسته اصلی هیستوگرام روشنایی ، هیستوگرام تک رنگ و برآیند رنگی مانند تقسیم کرد که در برخی از مواقع بسیار مشابه هم بوده و در RCB مواردی تفاوت های فاحشی نسبت به هم دارند و شناخت هر یک از این سه نوع در تحلیل نور و رنگ در تصویر می تواند بسیار موثر باشد .

 

 

هیستوگرام های روشنایی

در این نوع از هیستوگرام ها ، میزان روشنایی هر پیکسل که با چشم انسان دریافت می شود ، مبنا قرار می گیرد . این نمودار ها معمولا در سمت چپ ، نماینده بخش های تیره بوده و با عدد صفر که نشانگر سیاه مطلق ( عدم وجود روشنایی ) آغاز می شوند . پیکسل هایی که حاوی این مقدار هستند فاقد روشنایی بوده و سیاه هستند . هر چه در نمودار ، از چپ به راست حرکت کنیم ، مقادیر روشنایی بالاتر می رود .
اغلب در نمایش هیستوگرام ، از سیستم ۸ بیتی استفاده می شود که حاوی ۲۵۶ تون است . در چنین حالتی اگر عدد صفر سیاه مطلق باشد ، در انتهای سمت راست این نمودار ، عدد ۲۵۵ نشانگر سفید مطلق ( حداکثر روشنایی ) است که مجموعا ۲۵۶ تون مختلف را شامل می شوند .
همانطور که اشاره شد ، معمولا هیستوگرام ها در سمت چپ نمایانگر تیرگی ها ، در میانه نمایشگر پیکسل ها با تون های میانه و در سمت راست نمایانگر بخش های روشن هستند . به ندرت این نمودار ها به صورت برعکس هم مورد استفاده قرار قرار می گیرند . هر چه ارتفاع و تمرکز نمودار در بخشی از نمودار بیشتر باشد ، تعداد بیشتری از پیکسل ها با آن تون های خاص در تصویر وجود دارند .

آموزش عکاسی بخش اول

آموزش عکاسی

توجه به این نکته بسیار ضروری است که هیستوگرام از چپ به راست ، نماینده مکانی تصویر از چپ به راست نیست بلکه در سمت چپ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/آموزش-عکاسی-بخش-اول/

episode film
۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۳:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تدوین و انتشار ویدیو

تدوین ویدیو

برای تدوین ویدیو ، نرم افزارهای گوناگونی وجود دارد. مشهورترین نرم افزار بر روی کامپیوترهای اپل ، Finat Cut Pro و بر روی کامپیوترها با سیستم عامل ویندوز نرم افزارهایی مانند Windows Live Movie که روی ویندوز نصب شده است تا نرم افزارهای حرفه ای تری مانند Edius Video Editor و Adobe Premiere و Video Studio است. پایه ی کار کردن با همه ی این نرم افزارها یکی است، اما برای سهولت کار ، پایه را اینجا بر نرم افزار Windows Live Movie می گذاریم .

اول) بعد از انتقال ویدیوها از دوربین به کامپیوتر ، آنها را از طریق گزینه Browse video files در نرم افزار ، پیدا کنید. سپس با انتخاب فایل های مورد نظر آنها را در نرم افزار باز (Open) کنید. بدین ترتیب می توانید با کشیدن و گذاردن (Drag and Drop) ویدیوها را در Timeline یا ردیف تدوین قرار دهید، جایی که می توانید ویدیوهای خود را تدوین کنید .

دوم) به ترتیبی که می خواهید ، ویدیوها را پشت سر هم قرار دهید. اگر می خواهید بخشی از یک ویدیو را ببرید ، روی آن بخش کلیک کنید و از گزینه Edit گزینه ی Split را انتخاب کنید. بدین ترتیب ، ویدیو از جایی که روی آن کلیک کرده اید، به دو نیم تقسیم می شود. اگر می خواهید فقط بخشی از یک ویدیو را انتخاب کنید، از گزینه Edit گزینه ی Trim بخشی از ویدیو که به  «انتهای»  و  «ابتدا» ، را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید با تماشای کلیپ آن نیاز دارید را انتخاب کنید. با انتخاب بخش دلخواه، آن را Save کنید.

سوم) معمولا می توان کلیپ های مختلف را پشت سر هم، چید . اما اگر بخواهید، می توانید از رابط های گرافیکی (Transition) نیز استفاده کنید. برای اینکار ، در انتها یا ابتدای کلیپ مورد نظر خود کلیک کنید و گزینه Animation را انتخاب کنید. سپس می توانید با آزمون و خطا گرافیک های موجود و تماشای نتیجه، یکی از آن ها را انتخاب کنید. توجه کنید در انتخاب رابط های گرافیکی ، افراط نکنید.

چهارم) می توانید به ویدئو خود متن نیز اضافه کنید. برای این کار سه گزینه وجود دارد:

  • Title: با انتخاب این گزینه می توانید به ابتدای ویدیوی خود، متنی را به عنوان تیتراژ یا آغاز ویدیوی خود استفاده کنید .
  • Caption: اضافه کنید « زیرنویس » با انتخاب این گزینه می توانید .
  • Creadits: با انتخاب این گزینه می توانید در انتهای ویدیو ، متنی را به عنوان تیتراژ پایانی اضافه کنید .

با انتخاب هر یک از این گزینه ها، امکان انتخاب فونت و اندازه آن را نیز دارید .

 

تدوین و انتشار ویدیو

پنجم) برای ذخیره کردن محصول کارمان و آماده کردنش برای پخش، بر روی گزینه ی Save Movie کلیک می کنیم. فرمتی که برای Save کردن فایل خروجی انتخاب می کنید، بستگی به سرعت رایانه شما دارد .
اگر می خواهید فایل را سریع از طریق اینترنت بفرستید، فرمت MP4 را برای فرستادن انتخاب کنید. اگر میخواهید فایل را مناسب با پخش تلویزیونی Save کنید و سرعت در فرستادن تصویر اهمیت ندارد، بهترین فرمت MOV است. توجه داشته باشید ترجیحا اندازه ی تصویر را تغییر ندهید و در صورت لزوم (برای کم کردن حجم) از کلیشه ی پیشنهاد شده توسط نرم افزار پیروی کنید. متداول ترین اندازه های تصویر عبارتند از:

  1. ۱۰۸۰*۱۹۲۰: برای فیلم ها با کیفیت HD
  2. ۷۲۰*۱۲۸۰: برای فیلم ها با کیفیت HD
  3. ۵۷۶*۷۲۰: برای فیلم ها با کیفیت DVD متداول ترین اندازه تصویر هم برای پخش تلویزیونی هم برای پخش از طریق اینترنت
  4. ۴۸۰*۷۲۰: برای فیلم ها با کیفیت DVD
  5. ۴۸۰*۶۴۰: برای فیلم ها با کیفیت VCD ، این اندازه تصویر نیز برای پخش از طریق اینترنت متداول است .

این نکته را نیز به خاطر بسپارید که با بزرگ کردن تصاویر کوچک، کیفیت تصویر کاهش می یابد.

تدوین و انتشار ویدیو

تدوین و انتشار ویدیو

فیلم ها را چگونه انتشار بدیم؟

اگر از سایت های اشتراک گذاری تصویر مانند Youtube , Vimeo , Aparat و… استفاده می کنید، این نکات را به خاطر بسپارید :

اول ) « قابل رویت ترین»  با توجه به مطالبی که در مورد حجم فایل ارسالی در درس قبل ذکر شد، سعی کنید کیفیت فیلم را ارسال کنید .

دوم ) برخلاف تصور ، ارسال فیلم ، فقط بخش کوچکی از کار است، نام گذاری درست و توضیح آنچه که تصویر گرفته اید، گاهی از فیلم ارسالی مهم تر است :

(الف) نامگذاری تیتر ( Title) برای ویدیو را ، خصوصا اگر از واقعه ی خبری مانند تظاهرات است، به هر دو زبان فارسی و انگلیسی انجام دهید. بهتر است تیتر انتخابی با جزییات و ساده باشد. شرح کوتاه واقعه، نام کشور (ایران)، شهر و محل حادثه را با ویرگول پشت سر هم ذکر کنید و سپس به انگلیسی نیز بنویسید. مثلا از حاشیه ی راهپیمایی پیروزی انقلاب اسلامی  (۲۲ بهمن) در خیابان انقلاب بنویسید : تظاهرات پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان انقلاب تهران ، ۲۲ بهمن ، Iranian people protest, Iran, Tehran, Enghelab Street 89

 به این ترتیب، امکان استفاده از ویدئو را برای غیرفارسی زبان ها نیز فراهم کرده اید. اگر گزارشتان ، خبر فوری نیست، می توانید نامگذاری را به زبان فارسی و خلاقانه انجام دهید. تصور کنید برای یک مقاله ، تیتر انتخاب می کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که تیتر انتخابی ، به گونه ای باشد که موتورهای جستجو ، آن را پیدا کنند .

(ب) در بخش توضیحات (Description) توضیح کاملی از واقعه بنویسید. ساعت و تاریخ زمان حادثه را در توضیحات خود بیاورید. هر آنچه که در ویدیو به هر دلیلی نتوانسته اید منتقل کنید، در نوشته جبران کنید. اگر از تظاهراتی فیلم گرفته اید و به دلایلی نتوانسته اید در هنگام ضبط ، توضیح...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/تدوین-و-انتشار-ویدیو/

episode film
۱۹ تیر ۹۷ ، ۱۵:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

چگونه با دوربین های حرفه ای فیلمبرداری کنیم؟

تصویربرداری با دوربین های حرفه ای ، کیفیت تصویر بهتری به دست می دهد اما به دلیل حجیم بودن ، سرعت در کار را کم می کند. اگر قصد فیلمبرداری با دوربین های حرفه ای ( که متدوال ترین آنها برای تلویزیون، دوربین های Z1 ، Z7 و DSR هستند ) یا تصویربرداری حرفه ای با دوربین های حرفه ای تر خانگی دارید ، به این نکات توجه کنید:

الف) استفاده از سه پایه ، حرکات زاید دوربین را کم می کند و در نتیجه تصویر بهتری به دست می آید .

برای استفاده از سه پایه این نکات رو به خاطر بسپارید:

( اول ) سه پایه ها معمولا تاشو هستند. وقتی بازوهای سه پایه را باز کردید، از محکم بودن گیره های نگه دارنده، مطمئن شوید. در غیر اینصورت بعد از قرار دادن دوربین ،  ممکن است سه پایه از تنظیم خارج شود .

( دوم ) که در پایین دسته ی متحرک سه پایه است دقت کنید. این  «تراز حباب داری»   بعد از محکم کردن گیره ها، به تراز به منظور اطمینان از افقی بودن دوربین با سطح زمین تعبیه شده است، یعنی سه پایه درست بر روی سطح نیست. حباب درون تراز باید در وسط دایره مرکزی و نه «کج» زمین قرار گرفته و به اصطلاح دوربین بر روی آن در خارج از آن قرار گرفته باشد. اگر حباب بیرون دایره است، با جا به جا کردن طول پایه ها ، آن را به وسط دایره مرکزی هدایت کنید .

( سوم ) دسته سه پایه برای جا به جا کردن دوربین (Pan-tilit) است. پس از انجام حرکت در هنگام تصویربرداری ، می توانید با چرخاندن سر دسته ، آن را در جای خود قفل کنید و مانع حرکت ناخواسته ی آن بشوید.

ب) فیلمبرداری

  • مطمئن باشید به اندازه ی کافی نوار یا حافظه برای فیلمبرداری در اختیار دارید. از چند بار ضبط کردن بر روی یک نوار خودداری کنید. باطری دوربین را نیز کنترل کنید. فراموش نکنید که در فیلمبرداری با دوربین های حرفه ای ، به میکروفون های External ، مانند میکروفون های یخه ای نیز نیاز دارید .
  • پیش از آغاز به ضبط، براساس میزان نور محیط، باید White Balance دوربین را تنظیم کنید. برای این کار معمولا دکمه ای به همین نام روی بدنه ی دوربین وجود دارد، در غیر اینصورت آن را در تنظیمات دوربین خود پیدا کنید. در نقطه ای روشن ، یک کاغذ سفید را مقابل دوربین ( در فاصله دو متری ) قرار دهید و دکمه ی White Balance را فشار دهید.
  • بهتر است دوربین را از Auto Focus خارج کنید و Focus را دستی انجام دهید. برای اینکار بهتر است معیار ، وضوح تصویر در دوربین نقطه (نقطه بی نهایت) باشد. بایستید و دوربین را به سمت کفش های تان بگیرید، Focus را بر روی کفش هایتان تنظیم کنید تا شفاف ترین تصویر را ببینید. حالا دوربین در نقطه ی بی نهایت تنظیم شده است.
  • اگر می خواهید مصاحبه ای انجام دهید، مصاحبه شونده را مقابل دوربین بنشانید و خود نیز کنار دوربین بنشینید. از مصاحبه شونده بخواهید شما و نه دوربین را نگاه کند. تصویر را به گونه ای تنظیم کنید، که فرد مصاحبه شونده در گوشه ای از تصویر باشد. اگر شما در سمت چپ دوربین نشسته اید و مصاحبه شونده شما را نگاه می کند، دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که مصاحبه شونده در گوشه ی سمت راست باشد و در سمت چپ داشته باشد «خط دید»  تصویر فضای خالی یا اصطلاحا  «خط دید»  داشته باشد .
  • پس از آنکه سوال ها را پرسیدید و مصاحبه شونده پاسخ گفت، می توانید خود نیز مقابل دوربین بنشینید و سوالهای تان را بپرسید، به این ترتیب، با تدوین می توانید هم خود در تصویر باشید هم مصاحبه شونده. برای اینکار یک نکته را به خاطر بسپارید، هیچ تغییری در جهت دوربین ندهید. دوربین را درست کنار مصاحبه شونده ، در جهتی قرار دهید، که کنار شما بود. یعنی اگر در هنگام مصاحبه دوربین در سمت چپ شما مقابل مصاحبه شونده بود، در هنگام ضبط پرسش ها نیز باید همانجا، در سمت چپ مصاحبه شونده ، قرار بگیرد. در غیر اینصورت خط افق را رد کرده اید (Croos the Line).
  • پس از پایان مصاحبه ، از مصاحبه شونده بخواهید به صحبت کردن ادامه بدهد. از حرکات دست یا چشم مصاحبه شونده، بدون دیده شدن لب هایش فیلم بگیرید. می توانید از فاصله دور هم از او فیلمبرداری کنید . به این تصاویر Cut away می گویند و در تدوین تصویر ، کمک بسیاری می کنند .
  • پس از پایان کار ، نوار را از دوربین در بیاورید و حتما آن را قفل کنید تا امکان ضبط کردن دوباره بر روی آن وجود نداشته باشد.
  • به یاد داشته باشید در طول مصاحبه بهتر است، با گوشی ، به صدای مصاحبه شونده گوش کنید تا اگر اختلالی در میکروفون یا ضبط صدا پیش آمد، به سرعت متوجه شده و آن را اصلاح کنید .
  • می توانید در طول مصاحبه شات های متفاوتی ضبط کنید . برای اینکار می توانید پس از پاسخ هر سوال ، زوم دوربین را عوض کنید و شات های بسته یا بازتری را فیلمبرداری کنید. در این کار افراط نکنید . پیشرفت در تصویربرداری، در نتیجه تکرار و تمرین حاصل می شود. باید مدام فیلم بگیرید و نتیجه کار خود را با تصاویر حرفه ای (مثلا تصاویری که از تلویزیون پخش می شود) مقایسه کنید. توجه داشته باشید رعایت نکات « حتی زمانی که با دوربین های آماتوری فیلم برداری می کنید، باعث می شود محصول » فیلمبرداری حرفه ای شما حرفه ای تر به نظر برسد.

 

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

چگونه برای گزارش فیلم بگیریم؟

این سوال را می توان اینگونه نیز مطرح کرد: چگونه فیلم بگیریم که مطلب به درستی ادا شود .

الف) اگر سوژه ای به ناگهان جلوی تان ظاهر می شود و می خواهید بدون برنامه ریزی قبلی فیلم بگیرید این نکات را به یاد داشته باشید

( اول ) آن، چند جمله را در ذهن تان مرتب کنید تا در هنگام ضبط  «حس» برای سرعت در تهیه گزارش و حفظ تصویر ، آن را توضیح دهید. برای این کار به محض شروع فیلمبرداری ، صحبت کردن و گزارش دادن را شروع نکنید. دست کم چند ثانیه را در سکوت فیلمبرداری کنید و سپس شروع به صحبت کردن کنید و پس از پایان نیز چند ثانیه در سکوت فیلمبرداری کنید .

( دوم ) لازم نیست چیزی که در تصویر مشخص است، توضیح دهید ( توضیح واضح) از نکاتی بگویید که بیننده نمی بیند یا ممکن است به آن توجه نکند. تحلیل کنید و دیدگاه خودتان را مطرح کنید. مثلا در تهران زندگی می کنید و قیمت برابری ارز با ریال ایران بالا رفته است. دولت می گوید وارد عمل شده و قیمت ارز را به حالت معمول پایین آورده است. در عبور از خیابان فردوسی تهران ، عمده ترین مرکز تجمع صرافی ها ، متوجه می شوید ، نه تنها قیمت ارز پایین نیامده ، که حتی بسیاری از صرافی ها و مراکز فروش ارز ، به دلیل نوسان قیمت و امکان بالاتر رفتن نرخ برابری ارز با ریال ، موقتا تعطیل هستند. دوربین موبایل خود را روی تابلوی قیمت های یکی از صرافیها که هنوز هست روشن می کنید، چند لحظه سکوت و گزارش کردن را شروع می کنید. اولین جمله ای که به این را که بیننده می بیند. جمله ی بهتر برای شروع .«؟ این تابلوی صرافی است » ؟ ذهنتان می رسد چیست گزارش کدام است؟

دولت ایران گفته نرخ برابری ارز را با ریال ، کاهش داده… الان در کنار یک مغازه صرافی هستم، همونطور که در تابلو اش می بینید، نرخ ارزها تغییری با روزهای بحرانی نکرده. تنها چیزی که تغییر کرده ( چرخش دوربین از روی تابلو به سمت خیابان برای نشان دادن مغازه های صرافی تعطیل)، این است که صراف ها و فروشندگان ارز آزاد
به دلیل نوسان قیمت و بی ثباتی بازار ، مغازه ها را بسته اند و ممکن است همین بحران را تشدید کند… (چند لحظه سکوت ، دوربین خاموش).

 

آموزش فیلمبرداری بخش چهارم

( سوم ) در مواردی که ناگهان با سوژه ای برای فیلمبرداری مواجه می شوید و می خواهید به سرعت آن را ضبط و پخش کنید، بهتر است، کل محتوا را در یکبار فیلمبرداری جای بدهید. مانند مثال بالا . دیگر لازم نیست که یک بار از تابلوی فروش ارز فیلم بگیرید ، یکبار از مغازه های بسته و بعد آنها را تدوین کنید . در این مورد سرعت و چکیده بودن مطلب شرط است .

( چهارم ) اگر مجبور هستید درمورد مطالب مختلف، با تصاویر مختلف گزارش کنید، همواره به فکر ارتباط تصاویر و مطالب هر بخش باشید . مثلا اگر می خواهید قیمت ارز را در دو شات مجزا ضبط کنید و از تابلوی نرخ ها شروع کنید، جملات را به گونه ای تنظیم کنید که از شات اول به دوم ، مرتبط باشند .

( پنجم ) از حرکات زاید دست یا Zoom کردن های افراطی خودداری کنید. هر چقدر تصویرتان ساده تر باشد، گویاتر است .

( ششم ) هیچ نکته ای را از قلم نیاندازید. اگر مجبور به ضبط مخفیانه شدید در گزارش تان همین نکته را نیز بگنجانید ، یعنی بگویید: به دلیل اینکه پلیس زیاد است، مجبور به ضبط مخفیانه هستید و شاید لرزش دستانتان زیاد ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/آموزش-فیلمبرداری-بخش-چهارم/

episode film
۱۴ تیر ۹۷ ، ۱۳:۴۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

انواع سه پایه 

  1.  استاندارد : این سه پایه مخصوص ضبط فیلم های حرفه ای می باشد.
  2.  سه پایه معمولی : این سه پایه از جنس آلمینیوم با پایه های کشویی قابل تنظیم در اندازه های مختلف است .
  3.  سه پایه باز : این سه پایه دارای قابلیت تنظیم سریع و گشودگی تا زاویه ی ۱۸۱ درجه می باشد .
  4.  سه پایه متحرک : به هنگام فیلمبرداری وضعیت دوربین بطور پیوسته تغییر می کند.در استودیو قالبا از سه پایه متحرک استفاده می شود چرا که تغییر وضعیت دوربین را بدون تکان دادن امکان پذیر می سازد. سه پایه متحرک بسیار شبیه سه پایه استاندارد است با این تفاوت که سه چرخ جهت جا به جایی به پایه های آن نصب شده است . سه پایه متحرک بطور گسترده ای در صنعت سینمای اروپا و استودیو های تلویزیونی استفاده می شود .

کلاپربرد ( کلاکت یا clapper board )

در آغاز هر برداشت یک کلاکت در مقابل دوربین قرار می گیرد تا اطلاعات زیر را ثبت نماید:
الف : شماره صحته و برداشت.
ب : فضای باز (خارجی ) یا فضای بسته (داخلی)
ج : تاریخ
د : شماره صدابرداری
ز : نام فیلم
و : نام کارگردان
ی : نام مدیر فیلمبرداری
در بالا یا پایین کلاپربرد قسمت لولا شده ای قرار دارد که می تواند برای ایجاد یک صدای بلند( موسوم به crack ) سریعا باز و بسته شود این عمل نقطه شروعی برای سینک صدا با تصویر ایجاد می کند.

پایه ستونی: پایه های ستونی از مهمترین وسایل مورد نیاز دوربینهای بزرگ استودیویی است . ستون بادی این پایه های بزرگ که با هوای فشرده کارمی کند . با چرخهایی که در زیر تنه سنگین آنها نصب شده ، این امکان را فراهم می آورد که حتی در زمان پخش یا ضبط برنامه بتوان ارتفاع دوربین را تغییر داد ، یا در نقطه معینی در محدوده حداقل تا حداکثر ارتفاع ثابت نگه داشت.

تراولینگ تراک : تراولینگ تراک یکی از مهمترین وسایل مورد استفاده فیلمبرداران است. گاهی لازم است دوربین به هنگام فیلمبرداری حرکت داده شود.
با حرکت تراولینگ، دوربین در طول یک خط مستقیم و در هر زاویه ای نسبت به موضوع، به طرف جلو رانده می شود. برای این منظور دوربین روی چهار چرخه ای که روی یک ریل حرکت می کند سوار می شود، این چهار چرخه را تراک می نامند.

دالی dolly : حرکت به جلو (doll in ) و حرکت به عقب ( dolly back ) است یعنی در این حرکت دوربین به سوژه نزدیک می شود یا از آن دور می شود برای این کار دوربین روی سه پایه متحرک ( بیشتر در استودیو ) یا ریل قرار می گیرد و بخاطر وسیله ای به نام دالی که دوربین را حرکت می دهد به این نام معروف شده است .

بوم : boom حرکت انتقالی دوربین در راستای عمودی است مثل زمانی که دوربین طول یک ساختمان را بالا میرود و به پشت بام می رسد .در این حرکت دوربین روی اهرم و یا مینی کرین نصب می شود.

لوما louma : وسیله ای برای کار کردن با دوربین از فاصله ای دور را که به وسیله کرین های معمولی غیر ممکن است، استفاده می شود.
لوما این امکان را به دوربین می دهد که از میان کوچکترین درها و پنچره ها عبور کند، یک موضوع و سوژه را روی یک پلکان تعقیب نماید، از حاشیه یک پرتگاه با شیب زیاد بالا برود، یک موضوع را داخل یک اتومبیل تعقیب کند و فیلمبرداری از برداشت های غیر ممکن در دریا و هوا را ممکن سازد.
لوما در واقع یک بازوی لوله ای فلزی است که روی یک دالی نصب می شود و یک دوربین سبک وزن در انتهای آن قرار می گیرد. این بازو می تواند ۳۶۱ درجه روی محور خود بچرخد.

جرثقیل  crane: وسیله پیچیده ای است که برای دوربین و فیلمبردار ، آزادی عمل و تحرک بیشتری را فراهم می سازد.

کرین ، در واقع ، شامل یک بازوی بلند ( احتمالا الاکنگی ) متوازن است که روی ستون مرکزی یک سکوی چرخدار نصب می گردد . این ترکیب به دوربین اجازه می دهد که در یک سر بازوی بلند آن قرار گیرد و از سطح زمین تا ارتفاع مثلا دو متری یا بیشتر بالا رود . امروزه شکل سبکتری از این جرثقیلها را روی پایه های ستونی یا مشابه آن قرار می دهند . در این حالت تمام قسمتهای دوربین از راه دور و از پشت بازوی جرثقیل هدایت و کنترل می شود. کرین بیشتر برای فیلمبرداری از صحنه های بزرگ و پر جمعیت و یا چشم اندازهای طبیعی به کار می رود.

 

آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

آموزش کامل فیلمبرداری

فیلمبرداری دیجیتال در قالب های گوناگون

انواع ذخیره سازی ها از جمله فیلم برداری به شکل های گوناگون، در رسانه های مختلف و در قالب های مختلف صورت می گیرد. دلیل این امر نیز یکی امکانات فعلی و پیشرفت فناوری در آن زمینه هاست و دیگری نوع نیازهای بشر در امری خاص است. البته عوامل دیگری همچون قیمت ، اندازه، کیفیت اطمینان و … نیز در این مساله دخیل هستند .
در زمینه فیلمبرداری بخصوص فیلم برداری دیجیتال ، عوامل بسیاری در نوع فناوری ثبت و ذخیره سازی اطلاعات تصویری دخیل هستند. به عنوان مثال در فیلم برداری های حرفه ای کیفیت تصویر بر حجم دوربین و حتی قیمت ارجحیت دارد در حالی که در مصارف تفریحی و خانگی وزن، ابعاد و قیمت از اولویت های بالاتری برخوردارند و
پس از اینها مساله کیفیت مطرح می شود .
مسائل دیگری همچون مدت زمان فیلم برداری نیز در جای دیگر مطرح می شود. البته مهمترین خصوصیت فیلم های دیجیتال نسبت به آنالوگ آن است که در مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی دهند و دیگر این که با امکانات امروزی، نقل و انتقال و تبدیل آنها از یک فرم به فرم دیگر به راحتی صورت می گیرد ویرایش آنها نیز بسیار ساده تر است . مهمترین شکل های فیلم برداری دیجیتال عبارتند از : Mini DV ، Digital8 ، Micro MV ، DVD ، دیسک سخت و حتی HD- DVD

چگونه با دوربین های آماتوری فیلمبرداری کنیم؟

پیشتر از معایب و مزایای فیلمبرداری با دوربین های آماتوری گفتیم. فهمیدیم ثبت کردن یک واقعه یا ایده با دوربین های آماتوری مانند موبایل، مزایایی دارد که معایب فیلمبرداری با این دوربین ها را پوشش می دهد. در این درس کوشش می شود با گوشزد کردن چند نکته، خطاهای رایج در فیلمبرداری های آماتوری را به حداقل برسانیم تا محصول نهایی بهترین کیفیت را داشته باشد .

قبل از شروع فیلمبرداری با دوربین های آماتوری ، این نکات را به یاد داشته باشید :

اول ) حافظه ی دوربین سیار یا موبایل خود را چک کنید . غیرحرفه ای ترین اتفاق در هنگام تصویربرداری ، تکمیل شدن ظرفیت حافظه دوربین است. بعد از چند بار فیلمبرداری و چک کردن حافظه دوربین ، به تجربه، می فهمید که دوربین شما، به ازای هر دقیقه فیلمبرداری ، چه حجم از حافظه را به خود اختصاص می دهد. براساس این تجربه، حافظه مورد نیاز را برای دوربین خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید همیشه استفاده از بالاترین کارت حافظه، بهترین شیوه برای حصول اطمینان از داشتن ظرفیت کافی در هنگام فیلمبرداری نیست (ممکن است حافظه زیاد، باعث از کار افتادن دوربین بشود). نکته دیگر اینکه، از نگهداری فیلم هایی که پیشتر گرفته اید، بر
روی حافظه سیار دوربین خود، جدا خودداری کنید. این کار علاوه بر اشغال حافظه دوربین، ریسک کار را نیز زیاد می کند: مثلا اگر بر اثر حادثه ای ، دوربین خود را از دست بدهید، تمام فیلم ها را نیز از دست می دهید یا اگر دوربین خود را گم کنید، تمامی فیلم های خود را که ممکن است شامل فیلم های خصوصی و خانوادگی تان باشد را از دست بدهید. همواره در اولین فرصت پس از فیلمبرداری، فیلم ها را به کامپیوتر یا حافظه ی جانبی منتقل کنید و آنها را از روی دوربین پاک کنید .

دوم ) دوربین خود را پیش از حضور در صحنه یا بیرون رفتن از خانه، تنظیم کنید. مثلا با مراجعه به تنظیمات دوربین خود، آن را در بالاترین کیفیت ضبط قرار دهید. در حال حاضر دوربین موبایل ها قادرند تصاویر با اندازه ۶۴۱ و با سرعت ۳۱ فریم در ثانیه، تصویر بگیرند. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، بهترین و کم حجم ترین *۴۸۱ فرمت، MP4 است.

آموزش کامل فیلمبرداری بخش سوم

آموزش کامل فیلمبرداری

سوم ) باطری دوربین خود را همواره پر و در حالت آماده باش نگه دارید.

  • shot: تصویر متحرکی است با یک موضوع .
  • Tilt: به حرکت دوربین به سمت بالا و پایین، تیلت می گویند .
  • Pan: به حرکت دوربین به سمت چپ و راست، پن می گویند.

حالا نوبت فیلمبرداری است. با دوربین های آماتوری ، حرفه ای فیلمبرداری کنید؛

اینگونه :
( اول ) در فیلمبرداری با دوربین های آماتوری ، مهم ترین نکته، توجه به حرکات دوربین است. چون دوربین های آماتوری ، عمدتا دوربین های کوچکی هستند، هرگونه حرکت سریع یا نا به جا، با شدت بیشتری در تصویر منعکس می شود. به یاد داشته باشید تصاویر با دوربینی که کمتر یا آرام تر حرکت کرده اند حرفه ای تر به نظر می رسند.
اگر می خواهید در هنگام فیلمبرداری دوربین خود را، برای نشان دادن تصاویر مختلف حرکت دهید این نکات را به یاد داشته باشید:

الف) عادت کنید هر شات شما دست کم ده ثانیه باشد. یعنی وقتی دوربین را بر روی سوژه ای روشن می کنید، بدون حرکت یا هر گونه تغییر شاتی، دست کم از آن ده ثانیه فیلم بگیرید و )اگر بیشتر نیاز نداشتید( شات را عوض کنید . غیرحرفه ای ترین شیوه ی فیلمبرداری این است که مدام شات را عوض کنید بدون آنکه از هر شات، مقدار کافی تصویر داشته باشید.

ب ) از Zoom کردن با دوربین ، تا آنجایی که ممکن است خودداری کنید. بهتر از Zoom کردن این است که پس از اینکه شات عریض تر را فیلمبرداری کردید، به محل واقعه ( سوژه ای که می خواستید روی آن زوم کنید ) نزدیک شوید و از نزدیک و به حالت عادی ( و نه Zoom شده)  از آن فیلم بگیرید. اگر احتمال خطر وجود دارد یا امکان تصویر برداری از نزدیک نیست، ابتدا یک شات عریض را فیلمبرداری کنید. سپس روی سوژه مورد نظر Zoom کنید و بدون حرکت دادن دست خود، برای مدت حداقل ده ثانیه، از سوژه مورد نظر فیلم بگیرید. اگر متوجه شدید شات Zoom شده، کیفیت مناسب ندارد، شاید لازم باشد روی آن صحبت کنید و توضیح بدهید که منظورتان از این تصویربرداری چیست. باز هم یادآوری می شود در...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> episodefilm

episode film
۰۷ تیر ۹۷ ، ۱۴:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آموزش فیلمبرداری بخش دوم

حرکات اساسی دوربین فیلمبرداری

انواع حرکت های دوربین

حرکت های دوربین به طور کلی سه نوع است ۱- اپتیکی ۲ – انتقالی ۳- حرکت روی دست

۱ – اپتیکی

همان حرکت زوم این zoom in و زوم بک zoom back است. در حرکت اپتیکی دوربین در جای خود ثابت است و از طریق لنز زوم دوربین تصویر به عقب و جلو می رود .

زوم این ( ZOOM IN ) : حرکت جلو برنده در محدوده ی کادر که با تغییر فاصله ی کانونی در لنز میباشد. که تصویر از زاویه ای باز به کادری با زاویه دید محدود تر و فشرده تر تبدیل میشود.

زوم بک ( ZOOM BACK ) : حرکت عقب برنده در محدوده ی کادر است که با تغییر فاصله ی کانونی در لنز می باشد.و بر عکس حالت قبل جهت ایجاد هیجان بصری و دادن اطلاعات گسترده تری به بیننده است.

۲ انتقالی

حرکت انتقالی خود بر دو نوع است : ۱ – بر روی محور ثابت ۲- بر روی محور متحرک

  1.  حرکت در راستای محور عمودی tilt تیلت
  2.  حرکت در راستای محور افقی pan پن . پر کاربرد ترین محور ثابت سه پایه است زمانی که دوربین را به طرف بالا و پایین حرکت می دهیم عمل تیلت را انجام می دهیم و زمانی که دوربین به سمت چپ و راست حرکت کند به آن پن می گوییم .

پن بر چهار نوع دسته بندی می شود :

پن مروری : یعنی دوربین از نقطه ای شروع به حرکت کند و با سرعت ثابت به حرکت ادامه دهد و در نطقه پایانی ثابت شود این حرکت برای آشنایی بیننده با محیط کاربرد دارد مثل مرور کردن نمای ساختمان های یک شهر .
پن تعقیبی : در این حرکت سوژه به هر طرفی حرکت کند دوربین آن را همراهی و تعقیب خواهد کرد .
پن کنکاشی : در پن کنکاشی هر اتفاقی که برای بیننده مهم تر است دنبال میشود . مثلا در فوتبال توپ دنبال می شود ولی اگر خطایی اتفاق افتاد دوربین توپ را رها کرده روی بازیکن نگه می دارد و زمانی که داور سر برسد تصویر از بازیکن به داور منتقل می شود و به همین صورت…
سویچ پن : دوربین بین دو سوژه با سرعت پن را انجام می دهد به طوری که فاصله بین دو سوژه به خاطر سرعت دوربین محو و نا مشخص می شود مثل زمانی که بخواهیم از گفتگوی دو نفر با یک دوربین تصویر بگیریم

تیلت (Tilt ) : تیلت حرکت عمودی سر دوربین به طرف بالا یا پایین بر روی محور سه پایه است و در موارد ذیل بکار می رود:
به حرکت تیلت به بالا تیلت آپ ( Tilt up ) و حرکت تیلت به پایین تیلت دان ( Tilt Down ) گفته میشود.

  1.  نمایش ارتفاع یا عمق یک موضوع بزرگ همانند حرکت بر روی طبقات یک آسمان خراش یا نمایش تدریجی عمق یک دره
  2.  نشان دادن عظمت و بزرگی موضوع مثل حرکت ازروی دم تا سر فیل یک دایناسور
  3.  ارتباط بین اجزاء یک موضوع و یا ارتباط بین دو شیء
  4.  نمایش کلیت یک شیء یا نمایش جزئیات یک سوژه مثل حرکت از روی کفشهای یک انسان تا سر وی

آموزش فیلمبرداری بخش دوم
آموزش فیلمبرداری

حرکت انتقالی بر روی محور متحرک

دالی : dolly حرکت به طرف جلو (دالی این) و حرکت به طرف عقب (دالی بک) است یعنی در این حرکت دوربین به سوژه نزدیک می شود یا از آن دور می شود برای این کار دوربین روی سه پایه متحرک (بیشتر در استودیو) یا ریل قرار می گیرد و بخاطر وسیله ای به نام دالی که دوربین را حرکت می دهد به این نام معروف شده است .

تراولینگ : traveling حرکت در راستای افقی سوژه است مثل زمانی که شخصی در حال راه رفتن است و دوربین در کنارش آن را همراهی می کند و در سوژه های ثابت مثلا یک ساختمان می توان از سمت چپ به سمت راست آن یا برعکس تراولینگ را انجام داد .این حرکت هم نیازمند ریل است .

بوم : boom حرکت انتقالی دوربین در راستای عمودی است مثل زمانی که دوربین طول یک ساختمان را بالا میرود و به پشت بام می رسد .در این حرکت دوربین روی اهرم و یا مینی کرین نصب می شود .

ارک : arcing حرکت قوسی شکل و نیم دایره است یعنی دوربین دور سوژه می چرخد یا نیم دایره ای حرکت می کند چیزی مثل فیلم ماتریکس. در ایران بیشتر به همان تراونینگ معرفی می شود .

کرین آزاد : crine حرکت پویا و فعال به تمامی جهات که صحنه های جذابی خلق می کند و با وسیله ای به نام کرین که نوع کوچکش مینی کرین است انجام می شود.

 

۳ – حرکت روی دست

این حرکت ساده ، آسان و آماتوری امکان می دهد تا برای تصویربرداری سریع و خبری ، فیلمبردار یا تصویربردار آماده و مجهز باشد . در این حرکات باید مراقب تکانهای شدید دست و شانه و همچنین حرکات پاها که به راحتی به دوربین منتقل می شوند، بود .
از حرکت روی دست نباید برای راحتی کار استفاده کرد، باید دانست که بجز در موارد خاص نباید دوربین را از روی سه پایه باز کرد. حرکت روی دست می تواند تمام حرکات سه پایه و انتقالی را انجام دهد. بعلاوه می تواند نقطه دید بازیگران در حال حرکت و راه رفتن را تقلید کند. گاهی برای بهتر شدن این حرکت از وسیله ای بنام شولدر (shulder) یا دوشی استفاده میشد، ولی امروزه از وسیله دیگری بنام استدی کم (stady cam) که مجهز به یک مونیتور کوچک میباشد استفاده می شود که لرزش ها و تکانهای شدید بدن فیلمبردار توسط بازوهای متفاوتی که بر روی نقاط مختلف بدن فیلمبردار نصب شده است به حداقل ممکن میرسد . این وسیله در اندازه های گوناگونی برای دوربینهای هندی کم تا دوربین های حرفه ای ساخته شده است .

تصویربرداری از سوژه در حال حرکت

تغییرات نقطه دید دوربین

هنگام طراحی عمل دوربین ، کارگردان همیشه باید موظف باشد که حرکات دوربین به طور کامل نرم ، آرام و قابل اطمینان صورت گیرد. دوربین ،در حالی ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> episodefilm

episode film
۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۵:۴۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر