موسسه جامع خدمات سینمایی و تیلیغاتی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

آموزش جامع فیلمبرداری بخش اول

فیلمبرداری یکی ازحرفه هایی است که بسیار پیچیده ،فنی و توام با هنر است. امروزه دوربینهای دیجیتالی به مدد تکنولوژی های روز کار را بسیار آسان کرده است. فقط کافی است دوربین را روشن کرده و دگمه استارت را بزنیم. همه چیز به طور اتوماتیک تنظیم شده و تصویر روشن و واضحی را در روی نوار ویدیویی یا هارد دوربین ضبط خواهد کرد. هر چند که اگر برای اولین بار فیلمبرداری کنید ، هیجان زده خواهید شد. زیرا ثبت لحظات مهم و مورد نظر شما و بازبینی آنها احساس شور و شعف درشما ایجاد خواهد کرد. اما پس ازمدتی هیجانات اولیه فروکش کرده و واقع بینانه تربه تصاویر نگاه خواهید کرد دراین هنگام است که تصاویر شما چندان برایتان خوشایند نخواهدبود. یک فرق بزرگی را با فیلمهایی که در تلویزیون و سینمامی بینید احساس خواهید کرد. اگر آدم منصفی باشید قبول خواهید کرد که فیلمبرداری کارش فقط روشن و خاموش کردن دوربین نیست بلکه کاری است پیچیده ، فنی و حرفه ای است که اگر با همدیگر تلفیق شوند چیزی خلق خواهد کردکه اسم آن هنر فیلمبرداری است و صاحب آن حرفه را فیلمبردار ( فیلمبردار دوربین ویدیویی را تصویربردار مینامندکه به غلط ما نیز فیلمبردار می گوییم )

از چه چیزی فیلم بگیریم؟

اگر از آن دسته هستید که منتظر یک اتفاق خاص هستید تا دوربین خود را روشن کنید، مطمئن باشید انتظار برای وقت تلف کردن است. این شما نیستید که سوژه ای را به وجود می آورید. جریان زندگی در ” سوژه ” یافتن یک خانه ، محل کار ، در خیابان یا در ماشین ، همه و همه موضوع و سوژه هستند. همه چیز سوژه است، بستگی به نوع نگاه شما دارد. روزمره ترین اتفاق ها ، وقتی با عینک دیگری دیده شوند ، جالب و دیدنی می شوند. مهم تر از سوژه و موضوع ، شیوه ی پرداخته شدن به آن است. همواره مطمئن باشید هزاران چشم منتظرند تا آنچه که می بینید را، با آنها قسمت کنید. تکراری ترین و ساده ترین نکات ، با روایت شخصی شما جان می گیرند و متفاوت می شوند:

  • فرض کنید شب عید است . در روزنامه خوانده اید که کالاهای اساسی عید گران شده اند . در خیابان اصلی شهر متوجه می شوید که ترافیک مانند سال های گذشته نیست و در مقایسه با سال های کاسته شده است ” ترافیک شب عید ” گذشته از حجم . در افکار خود بین خبر روزنامه و کاهش تراکم ترافیک نسبت به سال های قبل ارتباط برقرار می کنید. چرا این ارتباط را با دیگران در میان نگذارید؟ کافی است دوربین خود را روشن کنید و با نشان دادن ترافیک خیابان و خواندن مطلب روزنامه، نظرتان را با مخاطب ویدیوتان در میان بگذارید .
  • وقتی در زمستان از تهران به شمال شهر نگاه می کنید، کوه ها را پوشیده از برف می بینید. در همین زمستان، گذر شما و دوستانتان به جاده های شمالی کشور، مثلا جاده چالوس، می افتد. هر چقدر در راه پیش می روید، از برفی که از مرکز تهران بر قله های البرز می دیدید خبری نیست. دوربین را روشن میکنید:  ” اگر از پشت پنجره خونتون، کوه ها رو نگاه می کنید و می بینید که برفیه… بدونید که دارین گول می خورید. من الان درست در دل کوه هستم و ایناها… همه چیز خشکه خشکه… ” به نظرتان همین روایت ساده هست یک گزارش جالب نیست؟ مطمئن باشید که هست.
  • تحولات در کشورهای عربی ، نقل محافل شده است. در پارک نشسته اید و وارد گفتگوی جمعی می شوید که مشغول بحث هستند. نظراتشان برایتان جالب است و جای دیگری آن را نشنیده اید. بعد از تمام شدن گفتگو می خواهید آن را با بقیه در میان بگذارید. دوربین موبایلتان را روشن می کنید، در پارک راه می روید و ضمن نشان دادن پارک، روی تصاویر صحبت می کنید و از خلاصه گفتگوها با آن جمع تعریف می کنید.

آموزش جامع فیلمبرداری

آموزش جامع فیلمبرداری

” سوژه ها ” عجیب و غریب نیستند. دغدغه های روزمره عمیق ترین سوژه برای پرداختن هستند. ساده ترین نکته ، روزمره ترین ” غرها ” ، گفتگوهای روزمره و زودگذر در دانشگاه، پارک یا تاکسی، جدیدترین تب و تاب ها و…  می توانند سوژه یک گزارش ویدیویی شهروندان خبرنگار باشند.

مهم نیست از چه فیلم می گیرید، مهم این است که بدانید که این نگاه شماست که موضوعات را جذاب می کند. مهم این است که بدانید هر چه که با دوربین تان ثبت می کنید برای بینندگانی که در محل حاضر نبودند جذاب و جالب است. مهم این است که بدانید محصول کارتان هر چه باشد، حتما بیننده خود را پیدا می کند. آنچه که به عنوان نمونه در بالا آورده شد، هسته ی گزارش از موضوعات روزمره و پیش و پا افتاده است. به همین سادگی گزارشی اولیه ساخته شد. در درس های بعدی یاد خواهیم گرفت که چگونه گزارش اولیه را به یک گزارش پخته تر تبدیل کنیم .
با پروراندن روحیه کنجکاو، پرسشگر و خلاق، ناخودآگاه همیشه آماده هستید تا از ساده ترین موضوعات ” سوژه “، بیافرینید. آنوقت است که راضی نمی شوید حتی یک لحظه دوربینتان را (از دوربین گوشی تلفن همراه »  « تا دوربین های حرفه ای تر) زمین بگذارید. اولین تاثیر چنین عادتی این است که در صورت رخداد ناگهانی حادثهای پیش رویتان، همیشه وسیله ثبت و ضبط کردنش را با خود به همراه دارید، ارزشش را می دانید و آن را ثبت می کنید.

با چه فیلم بگیریم؟

” مطمئن ترین پاسخ به این پرسش است !” همه چیز .
مهم به تصویر کشیدن ” ایده ای ” است که در ذهن تان شکل گرفته. فرقی نمی کند با دوربین گوشی تلفن همراه تان فیلم می گیرید یا با حرفه ای ترین دوربین ها. اهمیت با محصولی است که در جا تولید می کنید. چنین رویکردی باعث می شود تا تعداد محصولاتتان زیاد بشود و فاصله ی ” تراوش ایده در ذهن ”  یا  ” روی دادن یک حادثه ” و ” به تصویر کشیده شدنش ” ،  بسیار کوتاه باشد. چنین طرز تفکری یک سود دیگر هم دارد: پس از مدتی وقتی مطمئن می شوید از هر ” چیزی “می توانید سوژه ای برای به تصویر کشیدن پیدا کنید، نا خودآگاه به سمت ” همواره حرفه ای تر بودن ” پیش می روید. این روند باعث می شود تا پس از مدتی همواره آماده ی فیلمبرداری باشید و همیشه بهترین و کاربردی ترین وسیله را همراه داشته باشید .

گاهی اتفاقات چنان غیر منتظره روی می دهند که فرصت برنامه ریزی قبلی ندارید. خودتان کدام را ترجیح می دهید: چون دوربین حرفه ای ندارید، سوژه یا اتفاق را از دست بدهید یا روایت گر اتفاقی باشید که دوربین شما تنها شاهد آن است؟

 

آموزش جامع فیلمبرداری

آموزش جامع فیلمبرداری

نکته قابل تامل تر اینجاست که همیشه همراه داشتن دوربین حرفه ای حسن به شمار نمی آید. گاهی یک دوربین کوچک یا دوربین موبایل، بهتر از یک دوربین حرفه ای می تواند حقایق و ایده ها را ثبت کند. برای دوربین های حرفه ای سخت تر است تا ایده ای را در جا ثبت کنند (مثلا شاید بیش از نیم ساعت زمان ببرد تا یک دوربین حرفهای، نصب و آماده ی فیلمبرداری از یک صحنه شود) اما دوربین های غیرحرفه ای تر ( مانند دوربین موبایل یا دوربین های کوچک عکاسی ) بسیار سریع ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> سایت اپیزود فیلم

episode film
۲۸ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

فیلمبرداری با کرین

دوربین کرین

دوربین کرین شامل یک بازوی بلند است که روی ستون وسط آن سکوی چرخدار وصل می باشد و به دوریین اجازه می دهد در سر دیگر بازو و روی بلندی قرار بگیرد و از زمین به ارتفاع حداقل ۲ متری برسد کرین بیشتر برای فیمبرداری از صحنه ها است کرین (crane) کلمه ایست انگلیسی به معنی جرثقیل یا بالابر اما کرین دوربین ( camera crane ) وسیبه ایست شبیه الاکلنگ با این تفاوت که یک طرف آن بزرگ و طرف دیگر آن کوچک است که دوربین در انتهای طرف بازوی بزرگ آن قرار میگیرد و در نتیجه برای ایجاد تعادل در طرف بازوی کوچک آن به میزان لازم وزنه قرار میدهند تا به حالت تعادل قرار گیرد. وقتی در حالت تعادل قرار گرفت دیگر به راحتی میتوان از انتهای بازوی کوچک دوربین را هدایت کرد.

انواع دوربین فیلمبرداری کرین

چندین نوع کرین وجود دارد  مثلا نوع مکانیکی ساده ، برقی (کنترلی) و نوع هیدرولیکی دوربین فیلمبرداری کرین یکی از تجهیزاتی است که تا حد زیادی در ساخت فیلم های هالیوودی بصورت چشمگیر کمک می کند و کرین دوربین یک وسیله مکانیکی است که به فیلمسازان اجازه میدهد تا از نگاهی متفاوت و از بالا از بازیگران فیلمبرداریشود. نوعی کرین وجود دارد که تصویربردار میتواند در انتهای بازوی بزرگ آن قرار گیرد و دستیار او در پایین او را به سمت دلخواه هدایت کند امام این نوع کرین ها دارای معایبی نیز میباشد مثلا گران بودن و نیاز به دونفر برای هدایت کرین .

 

فیلمبرداری با کرین

فیلمبرداری با کرین

امروزه با پیشرفت توسعه فن آوری ، کرین های دوربین طوری ساخته می شوند که تنها دوربین روی آن سوار میشود و فرد از پایین آن را کنترل میکندچه به صورت دستی چه به صورت کنترل از راه دور که امروزه هزینه کرین....

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/فیلمبرداری-با-کرین/

episode film
۲۶ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

به نظرتان یک فیلمبردار مستند باید چه دانایی ها و مهارت هایی برای رسیدن به شکل مطلوب حضور و اجرا داشته باشد؟

در درجه اول فیلمبردار مستند باید عاشق سینما و کارش باشد و درک کاملی از زیبایی شناسی ، ترکی ببندی ، اندازه نما ، نور و تمام مسائل فنی و حتی صدا داشته باشد. با تکنولوژی روز خودش را آپدیت کند و همیشه پویا باشد. در سینمای مستند بیشتر اوقات کارگردان نه مانیتور دارد و نه فرصت انتخاب لنز ، پس فیلمبردار باید چشم دوم کارگردان باشد. چون تصمیم های درست در لحظه ممکن است سرنوشت فیلم را عوض کند و بالعکس تصمیم اشتباه ضربه بزرگ و غیر قابل جبرانی به فیلم وارد کند.

فیلمبرداری مستند معمولا در رسانه ها مورد توجه قرار نمیگیرد. به نظرتان علت چیست؟

دلیل عمده دیده نشدن فیلمبردار در سینمای مستند اغلب عدم حضور فیلمبردار حرفه ای در بخش داوری جشنواره هاست و این دیده نشدن کار و عملکرد مثبت عوامل فنی باعث شده است که اکثر فیلمبردارهای مستند به جای پویا بودن در زمینه حرف های خود به کارگردانی کردن فکر کنند و این بی توجهی واقعا باعث بی انگیزگی شده است. برای ایجاد فضایی همدلی در جلوی دوربین باید آدم های فضای پشت دوربین ، صمیمی و همدل باشند.

حتما باید فیلم مستند را به دو زبان دیگر غیر از زبان اصلی ترجمه کرد ،یا از مترجم هایی همزمان هنگام نمایش فیلم استفاد کنید. برای بیشتر دیده شدن فیلم بهتر است آن را به جشنواره ها و فستیوال ها بفرستین ون کته دیگر اینکه اگر هدف شما رفتن به جشنواره های بین المللی برای برنده شدن هست دقت کنید موضوعی را انتخاب کنبد که مشاهب آن در جشنواره نباشد.

 

 

فیلمبرداری مستند

بعد از نمایش فیلمتان ،بازخوردهای مختلفی از دیدگاه های متفاوت دریافت خواهی کرد که حتی ممکنه مفنی و ناراحت کننده باشند که این موضوع نباید روی شما اثر منفی بگذارد بلکه از نظرات باید در بهبود...

ادامه در =>> سایت اپیزود فیلم

episode film
۱۹ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۴۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نقش تیزر تلویزیونی در جذب مخاطب

تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در هر کسب کاری است. بسیاری از سازمان ها برای رسیدن به اهداف خود از تبلیغات استفاده می کنند. موفقیت یا ناکامی بسیاری از سازمان ها در کیفیت فعالیت های تبلیغاتی آن ها نهفته است.

بنابراین، لازم است تبلیغات به شکلی کارا و موثر صورت پذیرد. فعالیت های تبلیغاتی باید با کارشناسی بیشتری طراحی شوند کسب و کارها باید روی نتیجه بخش بودن پذیرش تبلیغات از سوی مشتریان با توجه به گرایش ها نیاز های آنان ، تمرکز کند با ارائه خدمات ارزش افز ده، فرایند پذیرش تبلیغات را کامل کنند . تبلیغات نه تنها ضرورتی برای سازمان های تجاری بزرگ است، بلکه برای کتابخانه ها نیز ابزاری مفید حتی ضروری است. تبلیغات شامل پیام یا پیام هایی است که اهداف متفاوتی را دنبال می کند. این اهداف دارای دو ویژگی کلیدی ۱) اطلاع رسانی آگاهی ۲) اقناع هستند.

تبلیغات کارکردی موثر و پر نفوذ دارد و می تواند چارچوب فکری ، الگوی رفتاری ، نظام ارزشی شیوه تعامل مردم با محیط دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. ازجمله این تاثیرات می توان به مواردی مانند ایجاد آگاهی ، ایجاد نگرش مثبت ، ایجاد تقاضا اشاره کرد.

یکی از ابزارهای مهم تبلیغات ، رسانه ها هستند. رسانه در فرهنگ لغت به معنای هر وسیله ای که پیغامی را از جایی به جایی برساند عنوان شده است. رسانه در اصطلاح روزنامه نگاری به دو دسته جمعی و گروهی تقسیم می شود. رسانه های جمعی به ابزارهایی اطلاق می شوند که اولاً بین فرستنده و گیرنده ارتباط یک سویه برقرار می کنند درثانی پیام ها به صورت عام و کلی ارسال می شود.

نقش تیزر تلویزیونی در جذب مخاطب

نقش تیزر تلویزیونی در جذب مخاطب

جامعه شناسان شیوه های تأثیر رسانه های گروهی بر افراد را دو زمینه معرفی کرده اند: رویکرد شخصی و رویکرد فرهنگی.

در رویکرد شخصی ، بر اینکه رسانه های گروهی تأثیری بسیار مستقیم بر افراد دارند ، تأکید می شود. رویکرد فرهنگی به دنبال رویکرد شخصی مطرح می شود. اما در جست و جو و تبین فرهنگی که در چارچوب آن رسانه های گروهی به وجود می آیند بر افراد تاثیر می گذارد ، از رویکرد فردی فراتر می رود. در رویکرد فرهنگی ، رسانه های گروهی به مثابه ی عواملی که تأثیر سریعی بر افراد دارند تلقی نمی شوند بلکه به عکس آن ها تآثیری بسیار کند دارند وفضای حاکم بر افکار عمومی انتظار مربوط به جامعه را افزایش می دهند.

تلویزیون ، به منزله قدرتمند ترین و فراگیرترین رسانه ارتباط جمعی ، بالاترین حجم مخاطب را دارد می تواند در جیب حجم عظیمی از مخاطبان به کتاب خوانی موثر باشد. میزان اشتیاق بسیاری از افراد به تماشای تلویزیون بالاتر از رسانه های دیگر است . استفاده از تیزرهای تبلیغاتی نه تنها بر مخاطب تأثیر می گذارد بلکه باعث جذب آنان به کتاب مراجعه به کتابخانه می شود.

 

نقش تیزر تلویزیونی در جذب مخاطب

ضمن بررسی نشانه شناسی برنامه های تبلیغی تلویزیونی تیزر دختر شینا خندوانه به این موارد می رسیم:

  1. استفاده از برنامه های پرمخاطب ، همچون خندوانه می تواند تأثیر زیادی در بسیاری از ابعاد داشته باشد همان گونه که در متن پژوهش هم بدان اشاره شد ، بر افکار عمومی تآثیر بگذارد و تصمیمات سیاست های جدیدی را برای افراد تعیین کند یا حتی باعث تغییر نگرش فرد شود. معرفی دو کتاب از سوی مجری برنامه خندوانه توانست این تأثیر را بگذارد بسیاری از افراد را به کتاب خوانی و تهیه کتاب از مراکز مختلف از جمله کتابخانه عمومی سوق دهد. اشاره مجری به کتابخانه های عمومی نزدیک منازل افراد نیز در مراجعه افراد به کتابخانه عمومی بی تأثیر نبوده است.
  2. در نظر گرفتن جوایز ارزشمند در برنامه خندوانه برای مسابقه کتاب خوانی نیز نشانه ای برای جذب مخاطبان بیشتر است . استفاده از سیاست های تشویقی از جمله حضور در یک برنامه تلویزیونی هم عامل موثری در جذب افراد به کتاب های مورد نظر بوده است.
  3. استفاده از یک برنامه پرمخاطب می تواند تأثیر زیادی در جذب افراد به محصولات فرهنگی حتی ایجاد رویکردی فرهنگی همچون کتاب خوانی داشته باشد.
  4. کتاب داران شاغل در کتابخانه های عمومی مراجعه کاربران به کتاب های بررسی شده در پروژه را بالا ۵۰ درصد اعلام کردند و این نشان دهنده تأثیر تبلیغات بر میزان توجه کاربران به محصولات معرفی شده است . همان گونه که نیرمند ، تاجیاک اساماعیلی شاهلویی در پروژه خود نشان دادند ، آشنا بودن با نام محصول به طور نسبی بر خرید آن محصولاث موثر است پخش تبلیغات بازرگانی از تلویزیون بر جست وجوی محصولات مورد نظر در هنگام انتخاب به طور نسبی تأثیرگذار است.
  5. استفاده از بازیگران مطرح در معرفی کتاب می تواند تأثیر زیادی بر جذب مخاطب داشته باشد. در تیزر تلویزیونی دختر شاینا...
ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> http://episodefilm.com/نقش-تیزر-تلویزیونی-در-جذب-مخاطب/
episode film
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

انتخاب بازیگر بخش دوم

نکات مهم در رابطه با ملاحظات انتخاب بازیگر

آیا بازیگر برای این نقش مناسب است ؟

در واقع در اولین آزمون از خود میپرسید آیا این شخص را _ گیرم حتی متفاوت از آنی باشد که تصور می کردید _ می بینید؟بعضی از این قضاوت ها ذهنی اند و دفاع کردنی نیستند . با وجود این ، باید به این جنبه از وجود خود نیز گوش بسپارید ، و کم کم به آن ایمان بیاورید . اگر بازیگر با استعدادی در مقابل دارید ولی شخصیتی را که شما در نظر دارید و میخواهید به تصویر در آید ، نمی بینید و اگر فیلمی را که میخواهید بسازید اثر مهمی است ( بر خلاف یک کار تمرینی که یک بازیگر کارکشته برایش زیاد هم هست ) ، باید به جست وجو ادامه دهید . در عین حال ، اگر “بوئی” از شخصیت مورد نظرتان در بازیگر به مشام می رسد ، به نفعتان است که کند وکاو بیشتری بکنید :

آیا تماشا کردن این بازیگر برای شما جذابیتی دارد ؟

آیا یک سطر دیالوگ را چنان برخلاف بدیهی ترین تعبیر ممکن ایفا می کند که شمارا غافل گیر سازد ؟

 

آیا بازیگر توجهی به واقعیت های ساده دارد ؟

دو جنبه ی کلیدی وجود دارن که به راحتی هم قابل تشخیص اند : یکی اینکه آیا بازیگر لحظه به لحظه کار میکند ، و دیگر به اینکه آیا بازیگر گوش می دهد ( به بازیگر دیگر ، حتی اگر در آزمون مقدماتی ، طرفی که دیالوگ خوانی می کند نا بازیگر باشد )؟ مراقب پیش دستی کردن بازیگر هم باشید . بازیگر چون طومار را خوانده است ، می دانید بعدش چه می شود ، اما نباید این اطلاعات را بروز دهد . اگر بازیگر این اقلام اصلی از مهارت بازیگری را فاقد باشد ، کارگردان در کمک به شکل گیری یک اجرای باور کردنی یک دست با مشکلی تقریبا غیر قابل حل روبرو خواهد بود .

 

 

ملاحظات انتخاب بازیگر

ملاحظات انتخاب بازیگر

آیا میتوانید با این بازیگر کار کنید ؟

بدیهی است که بازیگر اگر آل پاچینو باشد و به کارگردان گوش ندهد ، بیشتر کارگردان ها کوتاه می آیند ، اما حتی بازیگرانی با مهارت پاچینو نیز میتوانند از راهنمایی خوب سود ببرند . اصل این نیست که هر چه را پیشنهاد می کنید ، بازیگر مانند وحی منزل بپذیرد ، بلکه اصل این است که بازیگران و شما بتوانید با هم ارتباط برقرار نمایید _ فضای باز و آزاد بده بستان ...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> نکاتی مهم در رابطه با ملاحظات انتخاب بازیگر

episode film
۰۵ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۰۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

انتخاب بازیگر در فیلم

کلورمن مینویسد به دانش جویان توصیه کرده : فیلمنامه خوب که انتخاب کنید ، بازیگران خوب که انتخاب کنید کارگردان خوبی خواهید بود . او خاطر نشان میکند که در هر مضحکه ای حقیقتی وجود دارد . میلوش فورمن اغلب متذکر شده که انتخاب بازیگر هشتاد درصد از کار کارگردان که باشد ، فوق العاده مهم است . چه گونه به آن بپردازیم؟
از کازان پرسیدم چه گونه بازی گر انتخاب می کند ، جواب داد : چند روزی آن ها را به مونتاک می برم . هر چند در کنار اقیانوس خانه ای ساحلی داشت ، ولی فهمیدم که منظور او از مونتاک یعنی هر جا که او و یک بازیگر راحت کنند و کازان بفهمد آن بازی گر انتخاب درستی برای آن نقش هست یا نه . کازان عقیده داشت شخصیت ها حتما در گوشه ای از درون همه ی بازی گران ، جز تعداد معدودی ، هستند . داستانی برایم تعریف کرد از زمانی که برای شرق بهشت(۱۹۵۵) انتخاب بازیگر میکرده .
استودیو قصد داشت بازی گر جوانی به نام جیمز دین را تحمل کند ، اما کازان را جذب نکرد . روزی کازان از استودیو که بیرون آمد ، دین را بیرون استودیو دید روی موتور سیکلت نشسته . دین از کازان پرسید می آید با او دوری بزند . کازان با این که از موتور سیکلت می ترسید ، قبول کرد . کازان ، این کارگردان کارکشته ، از این فرصت ، این “مونتاک”استفاده نمود و مغز دین را به کار گرفت . کمی بعد که جلوی استودیو ترمز کردند ، کازان می دانست بازیگر مناسب را پیدا کرده است . او صحبت را به پرس و جو از ارتباط دین با پدرش کشاند و متوجه شد که به ارتباط کسی که باید در فیلم تصویر شود بسیار شبیه است .

انتخاب بازیگر

زمانی به میلوش فورمن متذکر شدم که فلان بازیگر در آخرین فیلم او بازی فوق العاده ای داشته . فورمن به سویم برگشت و زیر لب گفت : فلانی (بازیگر)،همان فلانی (شخصیت)است . هر دو کارگردان در انتخاب بازیگر کارهای درخشانی داشته اند ، ولی خودمان را گول نزنیم . از نظر کار با بازیگر ، کار آن ها به این جا ختم نمی شود ، کار شما هم همین طور .

اوصاف شخصیت

یکی از اولین جاهایی که خط و ربط یابی ما نتیجه می دهد در روند انتخاب بازیگر است . بدون این کندوکاو اولیه سرگشته خواهیم شد . با این که فیلم ها در زمان حال بازگو می شوند ، شخصیت ها از گذشته می آیند . شخصیت همان گذشته است . گذشته یعنی هر آن چیزی که شخصیت های شما را ساخته : خانواده ، پیشینه ی اجتماعی / اقتصادی ، و از این دست . سر نخ های شخصیت در فیلم نامه مستتر اند ، آن ها را باید کشف کنید تا بتوانید با بازی گران هوش مندانه کار کنید .
کازان از من خواست در انتخاب بازیگر برای یک فیلم در یونان به او کمک کنم _ فیلمی که رگز ساخته نشد _ اما این کار بزای من بسیار آموزنده بود . او و من در اتاق هتل او در آتن می نشستیم و فیلمنامه را مرور می کردیم . حداقل پنجاه شخصیت مهم داشت . برداشت های خود را از اینکه چی و کی به دردمان می خورد با هم در میان گذاشتیم . روش ثابتی برای این کار وجود ندارد . می توانید با یک تیپ فیزیکی یا یک تاریخچه ی روانشناختی شروع کنید _ یعنی با چیزی که شیرازه ی آن شخصیت را می سازد . فرقی ندارد . اما به محض اینکه کارگردان به چیزی فکر می کند یا آن را با دیگری درمیان می گذارد ، یک ایده سر بر می زند_یعنی هسته ی مرکزی آن چیزی که بازیگر ایفاگر آن نقش باید داشته باشد .

 

مطالب بیشتر:   اصول کارگردانی      فیلمنامه      ساخت فیلم

انتخاب بازیگر

بنابراین شگرد انتخاب بازیگر این است

آیا بازیگر مورد نظر هسته ی اصلی آن شخصیت را مجسم می کند ؟ دست کم ، باید بتواند با آن شخصیت نسبتی پیدا کند یا هسته ی اصلی آن شخصیت را درک کند . در بسیاری مواقع ، اگر بازیگر بسیار خوبی باشد ، همین از کافی هم کافی تر است . شرایط بدنی ساده است ، اما نباید اسیر تجسم اولیه خویش بمانیم ، مگر اینکه آن ویژگی از نکات مهم...

ادامه در سایت اپیزود فیلم =>> انتخاب بازیگران در فیلم

episode film
۰۵ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر